Hej!

Nyligen har vi dragit igång vårt sista större projekt på nedanvåningen, efter att sedan vi flyttade till hus November 2019 hittills renoverat: Matsal, vardagsrum sovrum, tvättstuga, måla om alla yttre trädetaljer, påbörjat stambyte i hela huset på både el, vatten och avlopp

Detta blir ett rejält projekt där vi tar toalett, hall och kök i samma veva. Det är ett projekt som kommer ha många delmoment att ta sig igenom. Bland annat så kommer vi ersätta samtliga stammar ner i källaren så långt vi kan utan bila upp själva källargolvet (Något kul måste man spara till framtiden). Vi kommer ersätta befintliga radiatorer med golvvärme istället (Resultat cirka 95 meter golvvärme slinga att fräsa ner.

Tidigare köket var katastrof. Få luckor gick stänga, saker var reparerat flertalet gånger av tidigare ägare som kanske inte alltid var så aktsamma utan gjorde snabbfixar till resultat i ful-fixar

Tagit före-bilder från mäklarbilderna.
Samtliga luckor satt då stänga med häftmassa


Planering
Efter ha spenderat flertalet veckor i planeringssteget och försöka komma fram till optimala layouten på kök har vi troligen kommit till en lösning vi känner oss nöjda med. Detta ska testas genom att rita ut det på golvet för att uppleva det i "verkligheten"

Utmaningar: Vi ville att vårt kök skulle upplevas öppnar genom att få bort skåpen som avdelade rummet i två delar (Till vänster i bild ett). Samtidigt ville vi försöka bibehålla lagringsyta och arbetsyta för att köket inte skulle kännas mindre praktiskt. En sista utmaning är att vi har ett bord både jag och min sambo älskar som vi vill behålla i köket.

Iteration ett
Här hade fastnat i tanken på att ha samma utformning på köket och att behålla ungefär samma layout men ta bort ovan-skåpen till vänster. Dock var jag aldrig nöjd med hur hällen blev lite inklämd i hörnet och att vasken inte hamnade centrerat framför fönstret (Fönstret i ritningen är inte korrekt) och ville få mer arbetsyta.


Iteration två
Efter vidare utveckling så provade jag att om lite med skåpen men min sambo tyckte då att högskåpen 8-10 hamnade för nära dörren till vänster i planritningen. Även blev utrymmet till vänster där bordet ska stå mindre än önskvärt och kändes lite inklämt. En begränsning jag hade snöat in mig på i detta stadiet var golvvärme skåpet som jag hade bestämt mig skulle gömma sig i skåp nr 8.



Iteration tre
Efter att min sambo ställt den uppenbara frågan "Måste golvvärmen stå i skåp nr8?" så slog det mig, vi gör totalt stambyte och kan dra upp värme-rören där det behagar oss. Så efter vidare spånande och skissande så hamnade vi i nuvarande planritningen som just nu känns som den överlägset bästa lösningen.









Hur får man bort bilderna nedan?
 
  • Ett äldre kök med ljusgröna köksluckor och skåp, rostfritt stål diskbänk, fönster med fruktiga gardiner och olika köksapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustikt kök före renovering med bord, stolar och skåp i behov av uppdatering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av äldre toalett med rosa kakelvägg, vit toalett, handfat och spegelskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett kök med grå skåp, inbyggda vitvaror och ett svart runt bord, planering av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett köksrenoveringsprojekt med numrerade skåp, vask och matbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vidare planering:
Efter ha pratat med LK samt golvvärmebutiken för att få offerter på deras produkter så var valet solklart. LK golvvärme blir det. De var väldigt behjälpliga med förläggningsschema och svarade på alla mina frågor om allt möjligt kring golvvärme. Det gjorde planeringen väldigt enkel och nu är allt för golvvärmen hem beställt och ligger väntande.



Dock något jag inte finner lika enkelt trots betydligt mindre komplext (Tror jag) är rördragningen för nya vattenrören. Tanken är att dra Rör i Rör för få god möjlighet att underhålla huset i framtiden. Om någon har tips på var man kan läsa med om vilka moment och delar som krävs för installationen nedan så mottages det tacksamt. (Tanken är att bila ner det i golvet under golvvärmen, har ett mellanlager av sand att lägga lite rör i)


Här står jag i planeringen just nu kommer försöka att ladda upp bilder på hur långt vi kommit i själva arbetet imorgon.
 
Kan denna tråden raderas då båda första två inläggen var bilderna trasiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.