Hej!

Nyligen har vi dragit igång vårt sista större projekt på nedanvåningen, efter att sedan vi flyttade till hus November 2019 hittills renoverat: Matsal, vardagsrum sovrum, tvättstuga, måla om alla yttre trädetaljer, påbörjat stambyte i hela huset på både el, vatten och avlopp

Detta blir ett rejält projekt där vi tar toalett, hall och kök i samma veva. Det är ett projekt som kommer ha många delmoment att ta sig igenom. Bland annat så kommer vi ersätta samtliga stammar ner i källaren så långt vi kan utan bila upp själva källargolvet (Något kul måste man spara till framtiden). Vi kommer ersätta befintliga radiatorer med golvvärme istället (Resultat cirka 95 meter golvvärme slinga att fräsa ner.

Tidigare köket var katastrof. Få luckor gick stänga, saker var reparerat flertalet gånger av tidigare ägare som kanske inte alltid var så aktsamma utan gjorde snabbfixar till resultat i ful-fixar

Tagit före-bilder från mäklarbilderna.
Samtliga luckor satt då stänga med häftmassa
Gammalt kök i behov av renovering med slitet skåp, arbetsbänk och äldre vitvaror, flankerat av ett fönster med äppelmönstrad gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Traditionellt kök med bord, stolar, träskåp, och ett fönster med rutiga gardiner innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toalett och handfat med rosa kakel och grön golvmatta i renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planering
Efter ha spenderat flertalet veckor i planeringssteget och försöka komma fram till optimala layouten på kök har vi troligen kommit till en lösning vi känner oss nöjda med. Detta ska testas genom att rita ut det på golvet för att uppleva det i "verkligheten"

Utmaningar: Vi ville att vårt kök skulle upplevas öppnar genom att få bort skåpen som avdelade rummet i två delar (Till vänster i bild ett). Samtidigt ville vi försöka bibehålla lagringsyta och arbetsyta för att köket inte skulle kännas mindre praktiskt. En sista utmaning är att vi har ett bord både jag och min sambo älskar som vi vill behålla i köket.

Iteration ett
Här hade fastnat i tanken på att ha samma utformning på köket och att behålla ungefär samma layout men ta bort ovan-skåpen till vänster. Dock var jag aldrig nöjd med hur hällen blev lite inklämd i hörnet och att vasken inte hamnade centrerat framför fönstret (Fönstret i ritningen är inte korrekt) och ville få mer arbetsyta.

Planritning av ett kök med numrerade skåp, vitvaror, ett runt bord och dimensioner på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett köksrenoveringsprojekt med överskåp, inbyggda apparater och en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Iteration två
Efter vidare utveckling så provade jag att om lite med skåpen men min sambo tyckte då att högskåpen 8-10 hamnade för nära dörren till vänster i planritningen. Även blev utrymmet till vänster där bordet ska stå mindre än önskvärt och kändes lite inklämt. En begränsning jag hade snöat in mig på i detta stadiet var golvvärme skåpet som jag hade bestämt mig skulle gömma sig i skåp nr 8.

Planritning av ett kök med möblering, inklusive skåp, diskho och markerade områden för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett modernt kök med grå skåp, inbyggda ugnar till höger och en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iteration tre
Efter att min sambo ställt den uppenbara frågan "Måste golvvärmen stå i skåp nr8?" så slog det mig, vi gör totalt stambyte och kan dra upp värme-rören där det behagar oss. Så efter vidare spånande och skissande så hamnade vi i nuvarande planritningen som just nu känns som den överlägset bästa lösningen.

Planritning av ett köksrenoveringsprojekt med numrerade skåp och central matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett kök med ljusa arbetsytor, gråa skåp, inbyggda ugnar till höger och en svart rund bord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Skapade om tråden då båda inläggen i andra tråden saknade bilderna i första inläggen

Vidare planering:
Efter ha pratat med LK samt golvvärmebutiken för att få offerter på deras produkter så var valet solklart. LK golvvärme blir det. De var väldigt behjälpliga med förläggningsschema och svarade på alla mina frågor om allt möjligt kring golvvärme. Det gjorde planeringen väldigt enkel och nu är allt för golvvärmen hem beställt och ligger väntande.


Dock något jag inte finner lika enkelt trots betydligt mindre komplext (Tror jag) är rördragningen för nya vattenrören. Tanken är att dra Rör i Rör för få god möjlighet att underhålla huset i framtiden. Om någon har tips på var man kan läsa med om vilka moment och delar som krävs för installationen nedan så mottages det tacksamt. (Tanken är att bila ner det i golvet under golvvärmen, har ett mellanlager av sand att lägga lite rör i)



Här står jag i planeringen just nu kommer försöka att ladda upp bilder på hur långt vi kommit i själva arbetet imorgon.
 
  • Färgglad planritning som visar förläggningsschema för LK golvvärme med markerade värmeslingor och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över husplan med markerade vattenledningar för rör i rör-system, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Eftersom vi rivit ut köket nu har som temporärt kök har vi flyttat in vitvarorna i tvättstugan för att kunna leva ett hyfsat normalt liv då vi har planerat att detta tar cirka 4 månader till. Dock har vi konstant plågats av dåligt vattentryck i vår tvättstuga (Som renoverades precis innan vi började renovera köket). Efter att en VVS:are tittade på det och konstaterade att blandaren var trasig så ersatte vi den för att endast fortsätta ha samma problem.

Dock upptäckte jag att jag hade råkat sätta rören enda intill varandra i T-kopplingarna (Illustrerat nedan)
Schematisk illustration av T-kopplingar där rören är placerade för nära varandra, vilket kan orsaka vattentrycksproblem.

Här är lite bilder på hur vår tvättstuga/kök ser ut efter vi inrett den till kök.
Temporärt kök i tvättstuga med diskbänk, vitvaror och livsmedel på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temporärt kök i tvättstuga med spis, köksutrustning och vitvaror anordnade på en vit skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga inredd som kök med vitvaror, diskho och tvättmaskin under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.