Hej,

Behöver lite input då situationen blivit lätt övermäktig med all fokus på sistone kring el och värme. Grundförutsättningar:

1,5-plansvilla på 152 kvm byggd -78 med vattenradiatorer.
Vedkamin på övervåning - används sällan (när det är kallt och blåser då just vinden tar mycket värme från övervåningen)
Bytte alla fönster 2018
Bytte från elpanna till IVT bergvärme 2019
Installerade 9,6 kWp solpaneler (45 gradigt tak nästan rent söderläge) från Effecta vilka driftsattes november 2022.

Från Ellevio:

Bild visar elanvändning: faktiskt användning 10,056 kWh, uppskattad årsförbrukning 12,162 kWh.


Finns förstås hur många frågor som helst kring hur man kan optimera detta, men det jag stör mig på allra mest för tillfället är detta: inställningen av Danfoss-termostaterna. De är av äldre snitt och ser ut så här:

Termostat på en radiator, graderad skala, temperaturkontroll, vit bakgrund, metall- och plastdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag springer runt som en dåre i huset varje dag och ändrar dessa upp och ner beroende på väder och vind. Igår var det soligt och vindstilla och då stängde jag av dem på övervåningen då denna värms upp av solen in genom fönsterrutorna där. Sen slå på dem igen när solen gått ner. Detta är ohållbart och lär leda till besök på psyket snart... :seenoevil:

Finns det nån smart lösning på detta? Kanske ställa in alla på 3,5 och låta dem vara ifred? Som jag skrev ovan så blir övervåningen väldigt kall när det blåser mycket och är kallt, samtidigt som sol gör att den blir varm (duh!). På bottenvåningen är jag inte lika "aktiv" med justerandet.

Kan man byta termostaterna till nåt smartare? Det optimala hade kanske varit temperatursensor i varje rum och lite mer intelligent styrning. Å andra sidan kanske man förenklar komplexiteten i ett värmesystem där saker och ting har en tendens att ta tid?

Kanske ska man låta grejerna vara istället för att fara runt? Lite som sköldpaddan vs. haren?

Tacksam för input (y)
 
Lämna alla termostater helt öppna och justera kurvan på pumpen.
 

Bästa svaret

De där termometerna är gamla och börjar ge sig, börjar bli läge att byta dessa.

För att få jämn temperatur samt så bra driftekonomi som möjligt så är det några saker som bör vara gjort/göras.

Injustering av förinställningen (Kv-värde) på alla radiatorer så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator.
Difftemperaturen bör vara ca 10⁰ mellan inloppet och utloppet på radiatorn (ca 7⁰ på golvvärmeslingor).

Sen injustering av centrala reglersystemet så att det blir rätt/tillräcklig framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.

Därefter kan man montera termostater på radiatorerna så att de stryper flödet när rummet får extern värmetillförsel tex via solinstrålning.

I följande inlägg finns några dokument angående injustering av radiatorsystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
  • Gilla
exabit
  • Laddar…
Verkar ju som om termostaterna är slut om du måste reglera genom att skruva, när solen lyser in. Jag hade likadana termostater i min villa från -78 och fick byta ut dem redan efter c:a 25 år. Jag bytte på alla mina radiatorer och det har nu fungerat bra i c:a 20 år. Om jag nu t.ex. har solinstrålning eller att jag tänder braskaminen, så regleras radiatorerna, i de rummen, ner automatiskt som förväntat.
Bytte till denna sort av samma fabrikat.
Termostat på radiator, justerbar värme, vägg, golv, metallrör, vit plast, energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.