Hej!

Jag har nyligen flyttat till hus efter att i hela mitt liv bott i hyreslägenhet. Igår började ett element läcka och jag fick det man närmast kan kalla för panik. Det visade sig att en mutter vid termostaten var lite lös. Men det är ganska gamla termostater. Frågan är om det är en termostat över huvudtaget, nog mer som en kran men jag vet inte riktigt. Kan det vara vettigt att byta termostaterna mot något mer modernt? Hur stänger man i så fall av vattenflödet till elementet för att kunna byta den?

Jag har fjärrvärme och undrar lite om hur man ska göra för att ställa in den så som man vill ha det. För det första tycker jag att det är otroligt varmt i huset. Jag har därför stängt av en del element. Men det kanske är vettigare att ha på alla fast på mindre effekt? Hur är det med kostnaden? Om jag nu sänker elementen jobbar fjärrvärme prylen lika mycket ändå och därmed kostar det lika mycket? Bör man kanske sänka något på fjärrvärme prylen istället för termostaterna? Vad rekomenderar ni?

Jag försökte titta i en liten snabbguide som hängde på fjärrvärme prylen, men fattade inte vad dom menade, mycket nya ord, typ shunt? Förstod faktiskt inte vad en enda ventil eller kran gjorde.

 
peta på de gamla termostaterna så lite du kan, vi har samma modell och de läcker så fort du rör dem :/

bättre att kontakta fjärrvärmebolaget och försöka få en introduktion till det :)
 
Leta reda på var temperaturreglaget sitter och prova dig till vilken temperatur som du tycker passar. Det sitter på min värmeväxlare längst ner. Jag har dock hört att man inte skall ha lägre temperatur än 55 grader. Ställer man termostaten på en lägre temp blir varmvattenledningarna en perfekt bakterieodling. Bl.a. kan man råka ut för legionärssjukan, så var inte "dumsnål". Själv har jag 60-80 grader på vintern 55 på sommaren. Du kan även reglera värmen på shuntventilen. Skulle du behöva hjälp kan du ju fråga grannarna eller kontakta fjärrvärmeleverantören och be dem visa hur det fungerar.

Mina erfarenheter av fjärrvärme gäller en gammal värmeväxlare från 1964 som jag alltså har. Mogge som skrev tidigare har förmodligen en nyare variant där man ställer in vilken innetemperatur som man vill ha och sedan styr det värmeväxlaren via en centralenhet. Jag har dock en enklare (eftermonterad) mekanisk termostatvariant där varje element har en egen termostat. Man kan nog montera sådana själv men jag skulle inte göra det. Det är en sak som du bör överlåta åt proffsen

Du verkar inte vara säker på om det är en termostat? Enklast avgör man det genom att titta på den ;) Är det en bara en enkel kran så ar det inte en termostat, den typ som jag har är rätt stor. Vill du testa gör du det enkelt tex genom att först höja till max temp som du kan få i rummet, sedan sänker du tempen på elementet. Är det en termostat skall elementet bli kallt, är det en kran kommer det att fortsätta värma fast rummet redan är varmt. Eller så testar du genom att tillföra en extern värmekälla nära termostaten, tex ett elelement under den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.