Om man skickar in en enkel fråga till telia på mail så kan man få följande svar tillbaka:



Det är många kunder som vill komma i kontakt med oss just nu och vi fokuserar nu på att svara i telefon.
Vi tar därför inte emot frågor via e-post som rör mobiltelefoni, mobilt bredband och andra mobila datatjänster, utan ber dig istället att ringa 90 200 (Privatkunder) / 90 400 (Företagskunder).

Med vänlig hälsning
Telia Kundtjänst Mobilt

Det är då man undrar hur ett företag jobbar? Min erfarenhet säger mig att det oftast går snabbare att skriva ett mail svar än att prata i telefon om samma problem. Dessutom skall det tilläggas att jag flera gånger har försökt ringa dem utan att lyckas få kontakt med någon. Det har varit 20min i kö för att komma till "tut-tut-tut". Bara att komma igenom deras röstsvar är en prövning att inte kasta in telefonen i väggen. Om man hade gjort så som person hade folk blivit galna!

Kände bara att jag måste skriva av mig lite....
 
Ännu en anledning till att man bör bojkotta telia.
Monopolet i all ära, men nu är de sämre än innan avregleringen. Hur är det möjligt?
 
Visst går det snabbare att hantera ett mail än ett samtal, men allra snabbast går det om man inte hanterar det alls. Dvs hänvisa till telefon, och se till att inte svara.
 
Jag kan tillägga att ärendet gällde hur man skall göra när de inte accepterar mitt Visa kort som betalning av Refill. Om man försöker lägga in det så säger den ogiltigt kort kolla att det är rätt nummer och att det är ett svenskt kort! Med andra ord så verkar det som om de inte vill att man skall kunna betala.
 
Hejsan!

Jag kan förstå att dom vill ha telefonkontakt istället för mail. Jobbar inom IT support och 99% av alla mail med felanmälningar får man ändå kontakta personen för att fråga vad dom egentligen menade.
Angående VISA kortet, kontrollera stavningen av namnet på kortet eftersom det görs en kontroll av det, eventuellt kan man behöva kasta om förnamn och efternamn.

/Roger
 
hempularen skrev:
Visst går det snabbare att hantera ett mail än ett samtal, men allra snabbast går det om man inte hanterar det alls. Dvs hänvisa till telefon, och se till att inte svara.
Håller inte med om det där. Visst om det bara är en enkel fråga så går det fortare på mail. Men så fort frågan är lite mer avancerad och behöver itereras flera gånger går mailen helt plötsligt mycket trögare.
Har själv haft anledning att ringa Telia ett par gånger den senaste månaden och har inte upplevt att det är svårt att komma fram eller att man får vänta överdrivet länge.

//H
 
Då ska du nog köpa en lott med en gång, innan din tur tar slut. Det normala sättet att kontakta Telia är en lång förnedrande process att tala/knappa sig fram, sen får man en förinspelad uppläxning för att man inte startat om utrustningen, sen får man sitta i telefonkö i en evighet. Därefter kommer samtalet att brytas eller får du prata med Jessica, 18 år, från Arjeplog, som varken vill eller kan hjälpa dig med ditt problem.
 
andersmc skrev:
Då ska du nog köpa en lott med en gång, innan din tur tar slut. Det normala sättet att kontakta Telia är en lång förnedrande process att tala/knappa sig fram, sen får man en förinspelad uppläxning för att man inte startat om utrustningen, sen får man sitta i telefonkö i en evighet. Därefter kommer samtalet att brytas eller får du prata med Jessica, 18 år, från Arjeplog, som varken vill eller kan hjälpa dig med ditt problem.
Äsch, du vet bara inte hur man hanterar 18 åringar från Arjeplog. ;-)
Hehe, men så sant...
 
Det allra roligaste är att när man knappat in all möjlog information så får man rabbla den igen när man kommer fram eftersom 'den syns inte i deras system'! :rolleyes::D
 
Av stor egen erfarenhet kan jag väl säga att NÄR Telias produkter fungerar så fungerar det helt suveränt. På detta plan kan jag föstå att de får höga betyg. Problemet är som sagt att det är väldigt problematiskt att kunna få någon vettig hjälp vid strul överhuvud taget. Hade problem men en installation av fiber som gjordes provisoriskt i vårt hus. Efter att ha tjatat i över tre månader om att detta måste fixas så hände ingenting. Kontakt skedde via telefon och mail. Upplevde det hela som att man var väldigt nedlåtande och inte brydde sig om att lösa problemet.
Någon "snorunge" försökte läxa upp mig innan han ens hade förstått problemet. Likadant var det för mina grannar. Det märkliga i det hela var att när jag väl fick nog för 40:e gången så hände allt på en dag! Talade om att jag och min fru hade ca 50 år kvar i livet och här tappar Telia några kronor på tele, data och tv mm. Även mitt företag skulle säga upp Telia och här rings det för 75000 kr/mån. Vidare har jag två journalist kompisar på lokaltidningen samt TV4 som gärna vill frossa lite i dåliga kundrelationer. Märkligt att det tog skruv då helt plötsligt.........
 
H
Det hör väl liksom till i en bra moderatuppfostran att man ska gnälla på telia, fotknölar (fotgängare alltså), kommunalanställda och skatter.
Prova med statsmonopolet Telenor om det är bättre. Telia har till största delen toppkvalitet på sin tekniska utrustning, de köper inget billigt skit. Telenor köpte Utfors undermåliga smäcknät uppbyggt av lågpriskomponenter, så där kan man tala om tekniska problem.

Knappa sig in på supporten är hopplöst både hos Telia och Telenor. Callcenter är billigt men knappast en bra lösning för konsumenten.
När min inloggning på Bredbandsbolaget (Telenor) inte fungerade kom jag efter mycket knappande och 4 misslyckade försök i kontakt med supporten. Supporten hade iiingen aaning om hur problemet skulle lösas, i stället gjorde killen utan att fråga mig en reset av mitt konto. "Nytt lösenord kommer på posten om några dagar"!

Innan Telenor tog över Bredbandsbolaget hade man toppensupport, vilken tid på dygnet man ringde så fick man direkt hjälp med sitt problem.
 
Telenor och Telia spelar inte i samma division. Dom spelar inte ens i samma sport. Jag orkar inte ens prata med Telenor eller deras säljagenter när dom ringer.
 
Det är synd att man måste ha telefon. Jag själv hade en rolig batalj med Felia för cirka 15 år sedan.

Plötsligt en dag gick det inte att ringa från min blivande frus telefon och när man ringde hennes nummer hamnade man hos en annan abonnent. Detta upptäckte vi sent fredag eftermiddag och jag ringde och felanmälde. Fick då veta att vi begärt att vår telefon skulle kopplas bort och att det var detta som skett. Efter lite grävande kom man fram till att det inte alls var vår telefon utan en helt annan som skulle kopplas bort. Då var klockan 18.00 fredag kväll. Jag krävde då att de givetvis omedelbart skulle koppla in vår telefon igen men se det kunde de inte göra förrän måndag förmiddag såvida jag inte gick med på att betala för den utryckningen på övertid en fredagkväll. Jag berättade att det faktiskt var de som gjort fel och fick åtgärda och stå sina egna kostnader men det accepterade de inte. Då härsknade jag till och bad dem ta en resa till varmare trakter. Sedan satte jag mej och skrev en insändare och berättade om hur jag behandlats. Skickade insändaren till samtliga tidningar i Skåne där vi bodde och tänk redan på måndagen ringde en högre chef från Telia och bad om ursäkt. Han såg dessutom till att vi slapp abonnemangsavgiften i 6 månader och de första 500 samtalsmarkeringarna var gratis.

Så om de vill så kan de. De tycker inte om att sådant som ovanstående blir offentligt. Insändare är mer effektiva än att skriva här. Man ska dock ha ordentligt torrt på fötterna när man skriver. Tror dock att om någon tar initiativ och skriver något med en uppmaning till fler att följa efter så blir det lite liv. Man kan ju alltid påpeka i sina kontakter med dem att man filar på en insändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.