... Med avslut i tornliknande del/lusthus på ett hus från 1910 men vet inte hur man ska bygga till det med taket. Får inte ihop den befintliga delen med lusthuset. Ett tag tänkte jag bara ha markis där och senare bygga väggar runt om jag vill men nu tänker jag att när man ändå gör jobbet är det skönt att kunna använda båda året runt.

Vi vill gärna inte gjuta platta och vill kunna göra det mesta själva (även om vissa bitar gärna får köpas färdiga).

Jag har alltså i huvudsak tre frågor:
Någon som har tips på bild/layout för uterum till hus liknande vårt?

Någon som har förslag hur vi får ihop taket graciöst och lätt (vi tänker falsad plåt eller schingel)?

Någon som byggt uterum, utan gjuten platta och överkomligt billigt och ändå kan använda det på vintern?

Tacksam för hjälp.
Ska försöka få in bild på husets baksida och en på lite hur jag tänkt.
OBS! Utbygget skjuter ut ca 3,5 m, grundhusets vägg som ska in är ca 2,5 så väldigt kort bit.

Li

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir troligen för stora snölaster. då dylika konstruktioner kan fånga många ton snö.

Hur vore det om man gjorde det det "runda" huset lite större och anslöt det mot hörnan på huset, eventuellt låta hörnan på huset "växa" in uterummet, frågan är ju förstås hur man ska ta sig dit från huset , en dörr mitt i hörnan kanske...
 
Kosta på dig en arkitekt som ger dig en vettig och enkel lösning! Det behöver inte bli så dyrt och det är svårt få ihop det själv! Lycka till med bygget!
 
AXS
Jag tror det antingen krävs lite mer höjd på "tornet" eller att det ligger lite ifrån för att det ska funkar.

Hus som är påbyggda i så många steg och med olika tak(inkl lutningar) brukar se väldigt plottriga ut, inte vackert.
 
Lissandra skrev:
... Med avslut i tornliknande del/lusthus på ett hus från 1910 men vet inte hur man ska bygga till det med taket. Får inte ihop den befintliga delen med lusthuset. Ett tag tänkte jag bara ha markis där och senare bygga väggar runt om jag vill men nu tänker jag att när man ändå gör jobbet är det skönt att kunna använda båda året runt.

Vi vill gärna inte gjuta platta och vill kunna göra det mesta själva (även om vissa bitar gärna får köpas färdiga).

Jag har alltså i huvudsak tre frågor:
Någon som har tips på bild/layout för uterum till hus liknande vårt?

Någon som har förslag hur vi får ihop taket graciöst och lätt (vi tänker falsad plåt eller schingel)?

Någon som byggt uterum, utan gjuten platta och överkomligt billigt och ändå kan använda det på vintern?

Tacksam för hjälp.
Ska försöka få in bild på husets baksida och en på lite hur jag tänkt.
OBS! Utbygget skjuter ut ca 3,5 m, grundhusets vägg som ska in är ca 2,5 så väldigt kort bit.

Li

[bild]
Ledsen att säga det men i din ålder tror jag inte att du ska ge dig på detta bygge. Dessutom verkar din balans och kraft inte riktigt finnas när man ser bilderna men det är inget att skämmas över, riktigt gamla människor brukar få dom problemen. Men det är riktigt positivt tycker jag att du är så ung i tanken så du vill bygga om ditt hus samt frågar på internet.
Sorry kunde inte låta bli med tanke på vad som finns på bilden.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Xtruder
  • Laddar…
Angående grunden så tror jag inte att det är nödvändigt med gjuten platta, däremot måste du isolera ordentligt under för att det inte ska bli för kallt på vintern.
 
Jag skulle bygga ihop med den befintliga tillbyggnaden, dvs inkorporera den i utbyggnaden. Inga fler byggnadskroppar. Det blir bara plotter. Grund kan byggas med ventilerad lättklinkermur och helisolerat träbjälklag. Torpargrund, helt tillgänglig under. Vägg- bjälklagsisolering enl normkrav! Kontakta arkitekt! Lycka till!
 
Tack för goda inpass. Så fantastiskt med detta forum! Jag är väldigt tacksam!

@Kromo, jaldern ställer ju till det lite märker jag på dig om du inte såg vilken av de två på bilden som kan varit jag annars...��
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Mikael_L
Jag blir lite förundrad över att jag skymtar ovansidan av ett fönster precis över gräsmatteytan.

Är det på det viset rekommenderar jag dig att först och främst inrikta dig på att rädda huset (om det inte är försent) innan du funderar vidare på utbyggnader.
 
Mikael_L det är under kontroll men tack för omtanken.
 
Jag håller också med om att ni
1) Bör ta in en arkitekt
2) Bör ställa in er mentalt på att det kan bli ganska dyrt.

Jag har för övrigt svårt att se hur ni ska få till ett torn på det befintliga huset på ett bra sätt. Ett separat lusthus skulle fungera utmärkt, men ett torn kräver en ordentlig funderare för att få bra.
 
Från bilden och skissen kan man tänka sig att ni bygger en gång från befintliga huset till ett annars fristående 6- eller 8-kantigt lusthus till höger. Gången kan utformas i samma stil som entretaket man ser till vänster, dvs ett snedtak längs med husfasaden och ett glasparti i gammal stil. Alternativt bryter man av stilen helt och gör något modernt, men det är nog svårare och kräver kanske lite mer mod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.