Hej
Jag har fått så mycket hjälp av er tidigare och försöker nu ännu en gång.
Står inför en omfattande renovering men vill inte göra någonting fel då huset är från 1875 och jag vill bevara charmen så gott det går.

Jag ritar mina idéer i Sketchup i 3D.
Snart skall det komma hit en konstruktör och titta på de bärande delarna.
Men vill ha era råd så jag inte är helt ute och cyklar i mina önskamål och diskussioner.

Punkt 1
Vårt hur är 1½ plan med källare i halva huset.
Huset har måtten 14x9m.
Det gröna är då grundmuren som är en stenfot.
Den andra halvan har då en torpagrund som jag inte kan komma ner och inspektera mer än med en kamera.
Punkt 2
Här syns bara en balk men idag är det en vägg, det är här jag är osäker på om denna är bärande eller ej.
Vanligtvis borde den inte vara det, men med tankte på punkt 4 och att det inte finns något hjärtevägg så är jag frundersam om man lagt bjälklaget på denna vägg i denna del av huset som idag är en hall.
Jag önskar ta bort denna vägg och sätta dit en balk i stället som jag har enligt ritning. Kan den vara bärande?
Punkt 3
Här är idag torpagrund som jag inte kommer ner i.
Jag skall riva upp golven helt och hållet och räkna med att gräva ut för att göra mer plats, lägga ner avfuktare för att bli av med framtida fuktproblem. Tänkte bygga upp det nya bjälklaget med limträbalk på CC60 alt 30 med golvvärme på. (spårskiva+gipsskiva) parkett och klinker uppe på.
Alternativet för bjälklag är att gjuta igen alltihop genom att först gräva ut, dit med makadam frigolit, gjuta med armering och golvvärme. Vad är för/nackdelar med respektive. Jag har dränerat runt hela huset för ett år sedan.
Punkt 4
Det är här väggen saknas om jag undrar hur man löst det?
Kan man ha lagy balkar äver till vägg 2 eller hur har man gjort det, eller ligger den en stålbalk enligt den streckade röda linjen? Blir inte klok på detta? Men det är antagligen mest för att min kunskap på detta är för dåligt.
Vad anser ni?
Jag hoppas jag ritat och förklarat så ni förstår.

Vore tacksam för svar.
Ombyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.