Jag upplever en lätt jordig avloppslukt från diskvasken i köket. Jag rengjord en del av avloppsrören som förvisso hade lite beläggningar men inget märkvärdigt i mina lekmannaögon. Jag fick dock inte bort själva "klockan" som suger tätt upp mot vasken för att rengöra den. Kunde när jag vred på den se att det var lite ofräscha avlagringar inne i den men gick bet på att lossa denna.

Nu är inte detta min hemmaplan riktigt men om jag jämför med hur det ser ut i bänkskåpen i mina två badrum så är det en helt annan lösning med ett tydligt vattenlås som jag med enkelhet kan lossa och rengöra. Som det ser ut under köksbänken så finns det inget sådant? Fyller den där kröken samma funktion som luktspärr som ett vattenlås gör? Eller saknas det rent av något här? Köket gjordes om 2010 så jag gissar att rördragningarna är från då, det känns tyvärr som lite fullösningar när man överskådar hur saker och ting är draget under bänken mot golvet också.

Tacksam om någon kan sgläna en blänkare på bilden nedan och se om det är uppenbart att tex ett vattenlås saknas så det är något jag måste sätta dig på något vänster. Eller om det är andra problemlösningsmetoder som jag måste testa.


Rörkonstruktion under köksvasken med synlig krök och anslutna slangar utan tydligt vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är koppen till bottenventilen du vill få bort så finns det en skruv i hon, koppen är gängad i centrum.
Det ser ju ut som vinkeln på gråa röret ska funka som vattenlås, efter diskmaskinsavloppet.
Vad är det för svart slang som syns? Är det någon slags luftningsslang?
 
S
svart slang. förmodligen stängning av avloppet.
kanske korta av det vita röret. så det finns mindre yta att samlas slam på
 
det svarta kanske är nån wire för nåt som går att styra uppifrån. Mina päron har tex ett vred man kan öppna och stänga proppen.
 
Fjojtmehmet skrev:
Om det är koppen till bottenventilen du vill få bort så finns det en skruv i hon, koppen är gängad i centrum.
Det ser ju ut som vinkeln på gråa röret ska funka som vattenlås, efter diskmaskinsavloppet.
Vad är det för svart slang som syns? Är det någon slags luftningsslang?
Den svarta slangen är som två nedan skrivit en vajer i ett plasthölje som stänger ventilen i vasken för att fylla denna. Jo gällande koppen så försökte jag skruva upp den men den snurrar bara på den gängande "stången". I tidgigare kök jag har haft har det varit en enkel skruv detta såg lite annorlunda ut. Hittar såklart inte någon brukshandvisning på detta heller, det är väl en för banal grej kanske. Kan det vara så att luft läcker ut någonstans där det kan bebhöva tätas?
 
S
förmodligen samlas det skit i den horisontella vita röret.
har ni rengjort vattenlåset nån gång?
 
Jag skulle rensa rören precis som du gjort, och det kanske finns en möjlighet att korta det vita röret som sagt, genom att vrida det gråa under åt höger.

Ta också en titt på avloppsslangen från diskmaskinen. Efter u-böjen har den en liten båge nedåt där det samlas vatten och skräp - du kanske kan sträcka lite på slangen för att räta ut den nedböjningen.
 
Problemet är väl att du har en halv meter avloppsrör före vattenlåset, där kan allt möjligt guck samlas och ligga och lukta. Rengör eller byt ut avloppsdelarna. Det är varken dyrt eller svårt.
 
SBH skrev:
förmodligen samlas det skit i den horisontella vita röret.
har ni rengjort vattenlåset nån gång?
När du säger vattenlås, vilken del menar du då i denna lösning? Är det delen som sitter mot vasken så nej, den får jag inte lös, det sitter som sagt en gängskruv igenom men eländet snurrar ju bara när jag försöker ge mig på att skruva lös den.

Jag har inte tagit lös och rensat själva v-böjen innan den går vidare ned i avloppet. Men kanske det kan vara värt ett försök. Samt korta av det vita röret om möjligt som föreslagits
 
VAttenlåset är den Z-formade delen, och det är den nedre vänstra delen som blir vattenlåset.
 
MathiasS skrev:
VAttenlåset är den Z-formade delen, och det är den nedre vänstra delen som blir vattenlåset.
OK för det har jag inte vågat mig på än, men då ska jag kika på det också
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.