Vi har en stuga på 5x5m, 70mm. oisolerade massiva träväggar och 95mm isolering i golv och tak.
Nu till det klassiska problemet: efter en varm sommardag vill vi på kvällen kyla ner stugan så fort som möjligt.
Har uppe vid nocken en badrumsfläkt som suger ut ca. 100m3/h.
Tror ni att fläkten verkligen bidrar i någon större grad till nedkylningen? Har funderingar på en större fläkt på ca.200m3/h. som suger kallluft från under huset (huset står på plintar ca.50cm från backen) och som blåser ut luften i golvnivå på huset.
Är detta helt galet??
Eller skall man satsa på en effektivare fläkt högst upp vid nocken?
Tanken är att få till ett rejält drag i stugan så man får in en massa kallluft som kyler ner lite snabbare än att bara ha dörr och fönster öppna.
 
om man tar 5m*5m*2,4 m (gissad takhöjd.) så blir det 60m3

Du byter alltså luften i huset ca var 40:minut med nuvarande fläkt. Tveksam till om en större fläkt skulle göra jobbet då det fortfarande är rätt varmt ute på kvällarna efter varma sommardagar.

Om man vill ha nåt effektivt så hade jag köpt en portabel aircondition som man slår på en timme innan man går och lägger sig. Huset är ju rätt litet och det går fort att kyla ner.
De kostar väl inte mer än ca 2000kr nuförtiden.nästan jämförbart prismässigt med din ide att köpa en större fläkt.
 
Ja det är väl så. Det man skulle vilja få till är ett rejält korsdrag, man får väl skaffa en rejäl 3-fasfläkt och sedan binda fast allt löst i stugan.
 
Portabel AC är det REA-läge på nu, sommaren har, iallafall hos mig, lagt ner verksamheten. Har sett flera ställen som har 50%. Undrar om inte ett av ställena var Krauta!?
Hittar dock inte någon att länka till för tillfället.

Jag har samma problem i mitt hus. Har funderat på "frikyla" då jag har en bergvärmepump. Har dock inte kommit till skott ännu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.