Vill koppla förbränningsluft utifrån till en gammal Huskvarna kamin.

Går det?
Byter golv nu så det skulle passa bra i tiden.

Kommer att förmodligen byta kamin i framtiden till en vattenmantlad.
 
Antagligen inte. Det måste finnas en anslutningsstos och äldre kaminer brukar inte ha det. Vad har golvet med saken att göra? Har du tänkt dra genom krypgrund?
 
Tänkte genom krypgrunden.

Kamin har ett spjäll på framsidan. På luckan. 1397243057922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låta slangen komma ut från golvet precis under lucka.
 
Behöver du luft utifrån? Svårt att tända? Vad är det för ventilation i huset? FTX?
 
Självdrag.

Går lätt att tända. Men tar lång tid att värma upp luften i rummet där kamin står. Plus att det drar in kall luft från fönster.


Har jag lucka öppen lite så brinner det bra. Men stänger jag lucka så slocknar det nästan. Fast spjäll är öppet helt.
 
Redigerat:
Det ser besvärligt ut att ansluta ett rör till tilluften eftersom luften skall gå genom en ventil i en öppningsbar lucka. Beroende på hur det ser ut innanför luckan kan det eventuellt gå att skruva igen den ventilen permanent och i stället låta tilluften komma genom en ny öppning i sidan av kaminen. För att behålla reglerbarheten så måste du dock ha ett spjäll i den anslutningen. Att ta upp ett hål i sidan på kaminen, ordna ett spjäll och på ett snyggt sätt fästa en anslutningsstos i kaminen tycker jag verkar besvärligt, men det är klart att det går.

Frågan kommer givetvis vad du vill vinna på det. Den kaminen är gammal och designen säger att den är avsedd att elda koks i snarare än ved. Det brukar vara upp till diskussion hur stor nyttan är med att ta förbränningsluften utifrån, men vill du förbättra din eldstad så kommer nog steget att byta till en vedkamin långt före steget att ta förbränningsluften utifrån.
 
Det går inte fortare att värma rummet för att du tar luften utifrån. Vill du ha mer värme behöver du en kamin med högre effekt. Drar det kallt från fönstren så behöver du bättre tätningslister eller klisterremsor om det är gamla fönster. Att du måste ha luckan på glänt är för att koks som kaminen är gjord för att elda inte kräver lika mycket luft vid förbränning som ved.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.