Hej! Mitt första inlägg här. Jag har sökt med ljus och lyckta efter en tråd som svarar på mina frågor, men har hittills gått bet.

Jag har idag en Lohberger vedspis i köket (sekundär spis främst för uppvärmning) och en Nibe F370 FLVpump. Min plan är att konvertera vedspisen till en kökspanna och sätta in en egentillverkad vattenmantel. Den ska sen, som för de flesta andra, värma en ack-tank på sisådär 500 liter som kan användas till att både få mer tappvarmvatten och hjälpa Niben med golvvärmen. Jag har golvvärme i hela huset ska sägas.

Mina frågor är många men de främsta är var jag ska placera röranordningen i vedspisen så att den dels blir varm och dels håller över tid? Kan jag lägga den högst upp så den värms av rökgaserna från veden? Och vilket material på rör ska jag köra för att det ska tåla elden? Koppar? Rostfritt?

Min andra fundering är om det är enkelt att få ihop två värmesystem så som jag tänkt och få dem att jobba tillsammans?

Bifogar bilder på hur Lohbergern ser ut i de fack jag tänker mig att en rörslinga får plats. Tack för att ni bidrar med kunskap!
 
  • Nergången, smutsig spisbrännare med synliga rester, slitage och brända partier. Texten "FIRE" synlig. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sotig, använd vedspis med damm, aska och spår av bränning. Nedslitet och i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal, smutsig ugn med öppna luckor, sliten och behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kostar nog mer än det smakar, går inte att få ihop på ett bra sätt och går nog inget bra att ladda en tank med, för klena grejer. Har sett på ett ställe en som hade som en burk på ca diameter 50 cm och 20 cm hög som var kopplad med slangar och gångjärn på väggen. Fälldes ner på spisen när det inte lagades mat. Det var två rör, ett 28 mm har jag för mig gick upp i tak med en 2 liters burk som exspansionskärl på topp och det andra ner mot golv, på vägen ett element av lite större format. Allt gick då runt med självtryck och värmde bra.
 
Okej! Men vad är skillnaden mot en kökspanna då? Effekten är ju densamma på min lohberger som en motsvarande kökspanna så placerar man rörslingan rätt och låter en laddomat cirkulera vattnet och sen i ett jämt flöde värma en isolerad ack-tank så borde ju inte effektdelen bli problemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.