Martin_B
Skall ta bort väggen till kattvinden på ett ställe (mellan två takstolar, så det blir bara ca. 115cm i bredd) och måste därmed isolera taket på "kattvinden". Problemet är bara att huset har isolerats förr, på ett icke korrekt sätt, se bild nr 1.
Det finns ingen luftspalt alls och isoleringen (glasfiberull) ligger direkt mot råsponten. Det finns inte heller någon ångspärr eller något som skulle bromsa fukten som går uppåt med värmen och luftspalt/ventilation vid takfoten är igensatt.
Nu är det samtidigt så att jag har tagit bort isoleringen som finns mellan vindsutrymmet och kattvinden, och råsponten är 100% frisk! Inte ett tecken på mögel eller något konstigt! :O Man får samtidigt ha i åtanke att det har varit på detta sätt i ca. 40 år nu!

Min fråga är nu. Hur skall jag göra i detta fall? Skall jag bara lägga tillbaka isoleringen och fortsätta likadant även över kattvinden (med tanke på att det faktiskt har fungerat felfritt i 40 år), eller skall jag istället lägga papp för att hälla i sågspån så som det med största sannolikhet var från allra första början? (1920-tals hus)
Se bild nr 2 för hur jag menar att jag hade kunnat fortsätta.
Eller skall jag sätta en luftspalt och isolera under luftspalten, så som man skall göra enligt normerna?
Ångspärr skippar jag i vilket fall som helst då det bara gäller "ett fack", alltså mellan två takstolar på en ynka bredd på 115cm.

Befintlig konstruktion
beforea.png

Efter ombyggnad, utan luftspalt? Vad tror ni?
afterb.png
 
Jag hade isolering mot råsponten i mitt 20-talshus och det ledde till en katastrof. man kunde trycka handen rakt genom råsponten. Jag hade i alla fall aldrig vågat isolera med sten/glasull utan luftspalt. Vill man av någon anledning unvika luftspalten kan man minska riskerna genom att använda cellolosaisolering som andas.
 
Martin_B
storkarp skrev:
Jag hade isolering mot råsponten i mitt 20-talshus och det ledde till en katastrof. man kunde trycka handen rakt genom råsponten. Jag hade i alla fall aldrig vågat isolera med sten/glasull utan luftspalt. Vill man av någon anledning unvika luftspalten kan man minska riskerna genom att använda cellolosaisolering som andas.
Nu är ju råsponten riktigt superfrisk där isoleringen har suttit, märkligt nog, men jag är själv mer inne på din linje där.

Men då bör jag istället lägga papp för att hälla i sågspån så som det med största sannolikhet var från allra första början? För då blir det ju cellulosaisolering av det :)
Eller bör jag köpa ny cellulosaisolering? Det är svindyrt och jag har en hel del sågspån som jag kan använda :)
 
Hej,

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men lånar lite av tråden eftersom jag har samma funderingar. Jag har ingen isolering överhuvudtaget mot yttertaket, däremot ligger det spånisolering på vinden, vill nu liksom dig isolera kattvinden. Har läst om otaliga vägar att göra på, men den ena efter andra döms ut känns det som (att isolera utanpå taket är inte ett alternativ).

Lutar åt att köra med en 45mm luftspalt, sedan isolerar jag innåt utan att använda fukt/ångspärr eftersom resten av huset saknar det...

//Rickard
 
  • untitled26.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Martin_B eldar ni i er skorsten?
 
Martin_B
AnneFi skrev:
Martin_B eldar ni i er skorsten?
Ibland gör vi det då vi har öppen spis. Vi tänder en brasa då och då, beroende på utetemperaturen. Kallare årsperioder eldar vi oftare, kanske 3-4 ggr per vecka, eller så. På sommaren blir det destå mindre, kanske ett par gånger i månaden.
Det är mer myseldning egentligen och brasan brinner väl i en timme eller så varje tillfälle.

Däremot är den sektion av kattvinden, som jag just skall "öppna upp", en bit ifrån murstocken. Murstocken är i mitten av huset, medan taksektionen som jag kommer behöva isolera är intill ena gaveln, så där är väl en ca. 6 meter till murstocken.

Vad hade du i tankarna? Menar du att murstockens värme är avgörande?
 
Redigerat:
AnneFi
förra ägarna på vårt hus isolerade mot råsponten utan plast och det gick bra så länge vi eldade med olja.
såfort vi bytte panna så fick vi fuktproblem och fick riva ut allt och har precis fått göra om.

Min slutsats är att sålänge som vinden värms upp så är det inga problem utan luftspalt och plast. men jag kan ha fel.
 
Martin_B
AnneFi skrev:
förra ägarna på vårt hus isolerade mot råsponten utan plast och det gick bra så länge vi eldade med olja.
såfort vi bytte panna så fick vi fuktproblem och fick riva ut allt och har precis fått göra om.

Min slutsats är att sålänge som vinden värms upp så är det inga problem utan luftspalt och plast. men jag kan ha fel.
Det eldas inget med olja, men som jag skrev innan så blir murstocken lite varm då och då.
Däremot så läcker det nog mycket varmluft ut genom dåligt isolerade 2-glasfönster osv. Och dörren till vinden är heller inte isolerad, så där går nog upp en del värme.

Kanske det som har räddat huset då?

Men då är åter frågan, hur skall man göra i detta fall? Det gäller ju bara en sektion, mellan två takstolar. Skall jag sätta luftspalt BARA här eller?
Kanske är värt det, men å andra sidan, vad spelar luftspalt för roll överhuvudtaget om ventilationen är igensatt vid takfoten? :D
 
vi har hus från -36 med liknande konstruktion, dock med kraftig råspont invändigt på takstolarna, "inredda garderober" kan man säga utan isolering, blir väldigt kalla på vintern!... så någon möjlighet till luftspalt fanns inte riktigt för oss utan att riva en massa, men vi fyllde de (4st) med cellulosa isolering i samband med tilläggsisolering av vinden, skulle inte vara nåt problem enl de som gjorde det och vad jag läst på olika ställen.
men du har ju möjlighet att göra en spalt ganska enkelt så det hade jag nog gjort ändå.
 
Redigerat:
Martin_B
kvistarn2 skrev:
men du har ju möjlighet att göra en spalt ganska enkelt så det hade jag nog gjort ändå.

Problemet här är att ventilationen vid takfoten är igensatt. Och då gör ju inte luftspalten någon nytta antar jag? Då skulle jag ju få ta upp ventilationshål i taket, under pannorna, istället.
Men å andra sidan så handlar det bara om en sektion, dvs. mellan två takstolar. Sätter jag luftspalt där, så blir där ändå ingen luftspalt mellan resterande takstolar.

Jag tror jag bara lägger papp på den "inre råsponten" och häller på sågspån. Då isolerar det lite iallafall, plus att det är cellulosa och det andas. Jag hade väl gärna använt ny cellulosaisolering, men det är ju riktigt svindyrt. Kostar så vitt jag vet många gånger så mycket som vanligt glasfiber eller stenull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.