Hej!
Har försökt läsa mig till något svar på min fråga, utan framgång tyvärr.

Jag har utkommande el ovanför badrumsspegeln (mer än 225 cm upp från golvet, så det är oklassat område (?) ) men det räcker inte. Jag skulle vilja ha en takarmatur också. I mitt förra boende hade den tidigare ägaren dragit en sladd från spegelbelysningen till en lampa i taket och nu undrar jag om det finns något bra sätt att göra detta på? Har sökt info om olika typer av kopplingsanordningar, men utan att kunna avgöra vad som är bäst.

Ska få hjälp av en elektriker jag känner så småningom, men tänkte att det kanske är relativt enkelt ordnat, så att jag kan få det gjort snarast?
 
Som det var gjort i ditt tidigare boende skulle jag säga är det bästa sättet. Det är onödigt att ha kopplingsdosor i onödan, definitivt i våtutrymme oavsett vilken zon det är i.
 
  • Gilla
sophiet
  • Laddar…
Om vi antar att frågan bara gäller inkoppling, dvs. att du har koll på hur du vill ha kabeln i taket (antar utanpåliggande?).

Då kan man sätta en kopplingsdosa där elen kommer ut ur väggen. I Dosan grenar man ut en kabelstump till spegelbelysningen, och en kabel till taklampan. Exakt hur det skall kopplas beror lite på vad du har ut ur väggen.

Har du 3 trådar, där en av dem är gröngul (jord) så kan man i princip inte misslyckas. Men det händer att det dras fram fler trådar för att ex. kunna ha en obruten fas till ett uttag i spegeln osv. då blir det lite mer komplicerat.

Det är ett behörighetskrävande arbete.
 
  • Gilla
sophiet
  • Laddar…
Okej, tack för de snabba svaren! Alternativ två var det jag hade tänkt mig, möjligen låter alternativ ett aningen enklare (kopplat med toppklämma i mitt förra boende).
Det är tre kablar; fas, nolla och jord. Jag hade tänkt mig utanpåliggande kabel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.