Hej!

Som det ser ut i dagsläget så varierar inomhustemperaturen beroende på tempen utomhus. Säg att det är 10 plus ute idag, då kan jag ha 22 grader inne med den inställda tempen på min FLVP. Men är det minus 10 dagen efter så kan tempen plötsligt vara 17 grader inomhus.
Det känns som att jag hade kunnat spara energi om jag hade haft någon givare som hela tiden köäner av tempen inne och justerar verkningsgraden på min FLVP efter den? Då kan jag alltid ha 18 grader inne och elda lite extra i braskaminen om jag skulle frysa någon dag.

Finns det någon bra lösning för detta? Hittade en sida för några veckor sedan som erbjöd en givare som man kopplade in i FLVP samt en termostat som man satte i huset som sedan styrde tempen på FLVP till önskad temp men nu lyckas jag inte hitta den. Vill ha en stadig och jämn temp inne men nu varierar den hela tiden efter utetemperaturen vilket är tråkigt.
 
Viktigast att först göra inställningar så det blir rätt värmekurva som ger jämn inomhustemperatur. Kör själv med kurva nummer 7 och förskjutning 0 för att hålla 20 grader inne men det är olika i olika hus vilken kurva som passar bäst. Sedan finns det innegivare att köpa, NIBE RG10, och den reagerar t.ex. om man eldar i kaminen och det blir varmt där RG10 sitter. Dock kan man då samtidigt få för kallt i rum som ligger långt bort från kaminen.
 
Okej tack för ditt svar!
Om jag köper en sån givare från Nibe och låt oss säga eldar där givaren sitter, börjar den pumpa kalluft då för att nå den givna temperaturen eller sätter sen sig i viloläge? Dessa inställningar i min FLVP är angivna av installatören från början så de ska vara optimala, men jag gillar inte att tempen diffar så mycket beroende hur kallt det är ute.
 
De inställningar som installatören gjorde behöver inte alls vara de rätta. Tittar man på NIBE-kartan så skulle jag ha kurva 10 förskjutning -2 och det var helt fel för mitt hus men hade det tyvärr så i några år. Bättre att själv prova sig fram och testa lite olika inställningar. Har man RG10 så kommer den att justera ner eller upp hela värmekurvan beroende på vilken innetemperatur man ställt in med ratten på RG10. Sjunker uppvärmningsbehovet när man eldar i kaminen så går kompressorn i viloläge. 410P kan inte skicka ut någon kalluft för kylning men temperaturen på tilluften sjunker naturligtvis om värmekurvan blir lägre.
 
Jag har också 410 men jag har haft rumsgivare sedan start. Börvärdet har jag satt till 20 grader och det funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.