Jag vill ha snyggare fog i badrummet mellan kakelplattorna. Det ser så "sandigt" ut idag med små prickar och bubblor här och där. Skulle hellre ha något mer mjukt och "plastigt" mellan kakelplattorna. Har sett det i många moderna badrum men inte lyckats ta reda på vad det är.

Någon som har tips på vad jag kan göra?

Så här ser det ut idag:

kakel_1_orig.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill att det ska se ut mer så här:

202271-kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dina fogar ser ju bra ut. Att kratsa ur fogarna för att byta är mycket jobb. De nyare fogarna har finare korn.
 
Jag har inte sagt något om att kratsa ut. Kan man inte bara lägga ett tunt lager ovanpå eller något? Vill gärna ha tips på hur man kan göra.

Edit: Här ser det ut som att LIP pärlvit kakelfog kan vara något: http://www.kakel-natursten.se/utstellningbadrum.html

Men är det konstigt att foga på en redan befintlig fog? Får man göra så?
 
Redigerat:
T
Om du ska foga om, måste du kratsa ur dom gamla fogarna. Som det är nu kommer inte den "nya" fogen få fäste. Tycker dina fogar ser helt okej ut. Makrobilder kan avslöja den bästa..........

LIP pärlevit skulle dessutom inte se bättre ut än den du har.
 
Alltså mitt problem handlar inte om att lösa någon katastrof. Det är endast estetiskt, men för mig är det viktigt och roligt också. Nördar man in sig på fog så borde man förstå mig, se skillnaden på fogar och fogar. Jag tycker faktiskt att intrycket i badrummet kan vara olika beroende på fog. Vill ha en mer "silikon"-känsla på fogarna och inte ha små svarta prickar och hål/porer i fogen.

Kanske är det inte LIP pärlvit jag söker efter då. Tycker det är svårt att se på bilderna. Men det är också därför jag skrev här för att se om jag kan få hjälp med det jag vill åstadkomma :)
 
Porerna fixar du lätt med lite fogmassa och det "sandiga" tar du sandpapper och en liten rakskuren masonitbit som passar fogbredden och drar några gånger i fogen så slätar du till ytan på fogen. Se bild nedan....
Vårt kakel är lite vågigt i ytan så fogen varierar lite i höjd.
 
  • IMG_4744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså jag vill helst ha en blank yta. Liksom blänkande yta. Märkligt det känns, tycker jag sett det jag är ute efter i massa badrum på olika ställen. Men det tycks vara ganska ovanligt ändå då :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.