Hej!

Vill kolla om nån stött på detta ...

Har 4 st dörrblad med mått 2010 x 720, som visst är ett äldre mått har jag förstått. Huset är byggt 1965. De är slitna och behöver bytas ut.

Förmodar att det går att måttbeställa nya dörrblad från någon tillverkare. Hur stämmer det då med gångjärn och uttag för låskista mm, följer det nån standard?

Har sökt efter begagnat men det verkar inte finnas (vilket iof är förståeligt). Nyare mått 2040 x 720 finns det gott om. Kan tänka mig att såga av 15mm uppe och nere med sågklinga men tvivlar på att det blir snyggt sågat... kanske blir det för lite trä kvar (det är väl en träram och sen papp inuti? ). Samma fundering då också, hur blir det med måtten för gångjärn och låskista.

Nån som kan ge mig lite råd?

(Har googlat lite och ser nu att det finns "gammal standard" 2015 x 725, det är väl det jag har)
 
kolla med beijer eller optimera om de kan ordna fram sådana dörrar
 
Hur slitet är ”slitna”? Lämna in dom för ommålning kanske? Gamla dörrar är verkligen i en klass för sig. Jag fick byta mina eftersom jag skulle bygga ett nytt rum och ville inte ha olika dörrar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
förstår inte problemet, det går ju att hitta dörrar enligt gammal standard på både beijer och bauhaus
 
Det intressanta är inte dörrbladens mått, vad har du för karmyttermått?
 
Narren666
Det är inget alternativ att byta hela karmen?
För att inte färgerna på dörrblad ochbä karm ska skilja?
 
K
Vet ej vad du bor och så men såg en video nyligen från ett litet snickeri som tillverkar dörrar i gammalt stuk och mått. dick Carlssons snickeri
 
Jag har en dörr i källaren som inte gick att hitta en ersättare för som uppfyller både storlek och placering av gångjärn.
I stället för att byta karm lämnade jag in dörren för montering av Ramna skivor och ommålning.
Blev kanonbra.

/M
 
Tackar för alla svar, de är till god hjälp. Ska kolla på Beijer och Bauhaus vad de har samt mäta upp nogrannt vad jag har. Ev. renovera de gamla, de har folie med utbuktande mönster som är skadat. Försöka laga det plastic padding och sen måla.
 
Du får mäta upp alla mått då din dörr inte behöver följa någon standard.
Gammal standard användes mellan 1962-1972 men det finns trots det dörrar som inte följer standard från den perioden och din dörr verkar vara 5mm mindre både i bredd och höjd.
https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
Det kan även vara möjligt att specialbeställa dörrar som passar i befintlig karm.
Annars kanske det är möjligt att anpassa dörrhålen så en modern innerdörrskarm passar.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Tackar! Har samma mått som i "gammalstandard.pdf".
 
W wolfgang1 skrev:
Tackar! Har samma mått som i "gammalstandard.pdf".
Vad bra då passar en sådan dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.