Hej. Vänder mig till expertisen för ett problem jag har.. ska försöka förklara.

I dagsläget har vi en stor (Nibe EL 400L) liggande varmvattenberedare från 1977 som sjunger på sista versen som står i ett utrymme under trappen upp till övervåningen. Vi har nu skaffat en ny solpanelsförberedd VVB på knappt 300L (Nibe Compact 300 Sol) som är stående. Den får plats under trappen, men den täcker upp hela utrymmet så man kommer inte att kunna komma åt utrymmet bakom VVB under trappen. Problemet är att vattenledningarna går nära ytterväggen under trappen och således så VILL man kunna komma åt och titta där ibland både för att vi senare ska kunna koppla in solpanelsslingan på ett bra sätt men också för att komma åt utrymmet under trappen och kunna titta så att kopplingar och sånt på vattenledningen ser ok ut utan att behöva riva ut VVB. :S

Således vill jag göra en liten "kryplucka" in bakom VVB/under trappen genom väggen från groventrén för att komma in där bakom. (Se planlösningsbilden så förstår ni kanske hur jag menar)

Problemet jag har stött på där efter att ha kapat upp väggen är att det lilla utrymmet som groventrén är så sitter balkarna i väggen med rätt (?) tätt mellanrum (se bilder)
270143-DSC00095.jpg 270142-DSC00100.jpg

Kan någon händig människa se om det är någon risk för att väggen skulle vara bärande, eller kan jag kapa av den mittersta bjälken och göra en lucka där? Hur gör man då? Kan man kapa av regeln under tiden man gör ramen till luckan utan att allt rasar?

Vad jag tänkt är att man kunde kanske växla av den genom att t ex snickra på två extra korta reglar på de reglar som redan finns på ytterkanterna och sedan lägga t ex en stående 45x145 eller liknande på de reglarna som växlar av regeln vid luckan, ungefär som runt ett fönster?

Vad jag kan förstå av planritningen så är ju den väggen inte ritad särskilt tjock men i och för sig så är ena badrumsväggen ovanför denna vägg (badrummet har ej kakel/klinkers och badkaret står i andra änden av badrummet och det borde väl väga mest antar jag) men jag är ändå lite för osäker för att bara kapa av regeln utan att kolla med er först...

"Bild tagen upp mot taket mellan reglarna i hålet jag kapat upp"
270144-DSC00099.jpg

"Väggen jag vill göra luckan i" (Väggen markerad med rött)
270145-hus.jpg

"Planlösning"
270146-planlosning.jpg

Hur gör jag? Jag är väldigt tacksam för all hjälp. :blushing:
 
Det där ser inte ut som en bärande vägg alls.
Möjligen kan delar av trappan vila på den ?

Är du osäker får du växla av den, men som sagt det ser inte ut, av ritningen att döma , som om det skulle vara ngn fara...

Om det skulle ha varit en bärande regel så hade du kunnat stämpa upp den medans du kapar den, och sedan växlat av den med en likadan regel som den sitter på var sida (ihop med dom andra, och en tvärställd vilande på dessa så att krafterna från mittenregeln överförs till den tvärställda (som bör ligga på höjden) ned till sidorna och ned till golvet/grunden..

/K
 
Nu är det gjort. Växlade för säkerhets skull av den mot reglarna bredvid men nu kan jag bygga vidare på luckan. Tack för hjälpen. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.