Funderar hit å dit på när var å hur köket ska göras om  :)
Vill ha tips å idéer på hur det kan bli om man river ut allt och tips på hur jag kan göra om det lite enklare (å billigare)..  
Lite bilder på hur det ser ut nu (inte sååå kul..:/) och en planritning.
001.JPG
002.JPG
003.JPG
plan.jpg

:D
 
Egentligen är köket ganska bra. Men om ni nu skall göra om med nytt, varför inte räta ut hörnet med en 45graders skiva, med plats i hörnet för något att vila ögonen på, en blomma med en bra belysning ovnför kanske?
mvh
greenbay
 
Kanske flytta in spisen i vinkeln för att få bättre arbetsyta intill k/f, som arbetsyta är brukar dessa hörn inte funka, men en spis/häll vinklad ut mot rummet är både snyggt och funktionellt.

Norrl.
 
Håller med om att spisen kan flyttas till hörnan.

Byt luckorna, kolla IKEA´s sortiment, eller lämna in de ni har på sprutmålning. Byt diskbänken och montera träskivor. Ha infälld diskbänk. Byt blandare. Lägg ett fräscht golv, dra gärna upp golvsockeln mot skåp/maskiner. Måla om. 'fundera på om du verkligen behöver alla skåp? Kanske en vägg, den vid kyl/frys kan ha hylla/hyllor? Ny fläktkåpa? Kakel..
 
Hej!
Jag har precis samma köksplanering som dig, innan jag rev ut och gjorde om. Vi sätter spisen i hörnet som ovanstående talare sa. När jag kommer på jobbet, så ska jag försöka sända en bild i 3d hur det kan se ut.
Ska försöka att komma ihåg att göra det...

Lycka till!
 
Det är inget större fel på ert kök. Planeringen är sjysst och hemtrevlig. Jag hade gjort tre saker som jag tror hade gjort susen.

1. Målat taket vitt.
2. Bytt luckor och beslag.
3. Knackat bort kaklet och satt dit något nytt, fräscht och modernt.

Häpp! Och ni har ett nytt och snyggt kök.

Min trestegsraket är billig i jämförelse med att byta kök. Med en sådan ändring behöver ni inte byta kök på ett bra tag (kanske inte det du ville höra om du vill kasta in valnötsinredning, sex centimter hög diskbänk och en blandare från Hans Grohe). ;)

Jag tror att det blir fint.
Lycka till!
 
Hej! Jag tycker också det ser ganska bra ut, och golvet var fint (linoluem?)
Som sagt, renovering light kan man göra.
För 5 år sedan gjorde vi light (dvs nya bänkskivor, sprutlack luckor, knoppar, färg på väggar). Blev ett helt annat kök.
Mitt förslag:
Behåll planeringen
Spara diskbänk golv
Byt färg på luckor/köp nya
Byt kakel.
Måla tepetsera.
H ::)
 
Hej! Jag tycker också det ser ganska bra ut, och golvet var fint (linoluem?)
Som sagt, renovering light kan man göra.
För 5 år sedan gjorde vi light (dvs nya bänkskivor, sprutlack luckor, knoppar, färg på väggar). Blev ett helt annat kök.
Mitt förslag:
Behåll planeringen
Spara diskbänk golv
Byt färg på luckor/köp nya
Byt kakel.
Måla tepetsera.
H ::)
 
Tackar för era synpunkter!
Funderar vidare...

;D
 

Om det var mitt kök:
köket har sin speciella karakter på grund av köksluckor. Dom skulle ja behålla och i stället måla väggar i annat färg än vitt som inte är så rättvis mot luckorna idag. Något nyans som passar till befintliga luckorna?

Vitt tak däremot skulle bli ett lyft.

Gardinfärg känns för dominerande i det hela, skulle byta till vita när väggar får annan färg.
Lyxa med sten på avställningsytan mellan kyl-spis? Eller kalka bänkyta om du tänker byta kökskakel.

Behåll diskbänken, du hittar kanske en snyggare men inte en mer funktionell än den du har!

Den mörka mattan under bordet ser trist ut (på bild) och kanske blir det bättre utan mattan :-/?

Jag tycker inte att man måste riva ner ett kök i bra tillstånd - det räcker oftast med mindre drastiska åtgärder för att få ett nytt liv i rummet ;).
Lycka till!
gaia




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.