Har köpt oss ett litet hus där man precis efter hallen går in till en liten tvättstuga. Till vänster om den finns ett större wc/dusch rum och till höger om tvättstugan finns ett större rum (tvättstuga det också egentligen men vägg emellan) samt bastu.

Detta rum vill vi göra om (dock inte för nästa år) till ett litet spa med mörkt tema.
Man har ju läst en hel del trådar här på forumet där minsta lilla toalettrenovering spårar ur till flera hundra tusen kronor så man är ju lite orolig att det inte blir någonting av våra storslagna planer just pga kostnaden.

Men låt säga att man vill riva upp golv, öppna upp mellan de tre rummen och kakla om till stora mörka plattor samt sänka taket något med dimbara spottar. Tvätt/tork ska bytas ut, samt wc & duschkabin. Jag har dock inga problem att köpa vitvaror på t.ex blocket för att hålla kostnader nere.

Förstår att det är i princip omöjligt att ge ett fast pris på ett sådant jobb men jag nöjer mig med ett riktigt mellan tummen och pekfingret pris om det är någon som har en aning om det?

86738-0c5c9-00ec0-9818e-fda53-32500-b731d-1af28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a2676-7c0a7-388fc-99db1-b9536-7d1d8-d0d88-d4b45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
f3144-36539-2fd3e-82cd7-27d6b-099ec-61e7d-60379.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, du har redan varit och nosat på svaret. "Flera hundra tusen" är nog en bra gissning.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ska kanske tillägga att bilderna ovan är så det ser ut idag och alltså inte så vi vill att det ska se ut i framtiden :)
Tack för svar, även om jag misstänkte att det skulle bli väldigt dyrt så är det alltid bra att få det bekräftat så man kan budgetera lite de närmaste åren. Skippar ju hellre några semestrar mot att renovera badet.

Hittade precis en inspirationstråd här på forumet och kommer säkert hitta fler framöver.
http://www.byggahus.se/forum/golv/234365-kallarrenovering-spa-badrum.html#post1995106
 
Tänker jag rätt...
2st väggar är ca 6.20m långa.
2st väggar är ca 2.80m länga.
Takhöjden är 2.40m.
Total = 43kvm

Billiga kakelplattor på byggmax kostar 79kr/kvm och lite dyrare 143kr/kvm vilket skulle innebära kakelkostnad på 3000-6000kr.

Bastu har jag redan.
Golvvärme finns.
Toastol kostar 2000kr.
Duschvägg kostar 4000kr.
Handfat m.m 10000kr med blandare.
Övriga möbler 10000kr.
Beg hörnbubbelkar i bra skick kostar 3000kr.

Fortfarande en jäkla bit kvar till "flera hundra tusen".

Så vad är det som drar iväg?
 
Nu tänker du fel, du har räknat kubikmeter, för kakel blir det (6.20+2.8) * 2.4 = 21.6 kvadrat kakel

edit: sorry, omkretsen var (6.20+2.8)*2? Då blir det 43 kvadrat :p
 
Redigerat:
De två långa väggarna är 6,2m vardera (minus dörren) och kortsidorna är ca 2,8m per sida. Måste väl ändå bli 6,2+2,8 x 2 x 2,4 (takhöjd).
 
Stämmer, hade du skrivit att det var styck mått hade man fattat direkt :D
Det roliga är ditt kubikmått om man räknar 6.2*2.8*2.4 hamnar på 41 så det var därför jag trodde du räknat fel..

Hur som helst, håll dig borta från billighetskakel.Sedan tror jag folk här trodde du skulle outsourca jobbet, då kostar detta projekt flera hundra tusen. Men du kommer få lägga många skönar timmar på 17 kvadrats badrum. Jag jobbar med en 4 kvadrats badrum och det har tagit nästan all min fritid i ett halvår (Då är jag småbarnsfar och har nästan ingen fritid)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo jag var lite oklar ser jag. Men då har vi rett ut det och om man gör lite mer själv så borde det inte bli astronomiskt dyrt. Vi har ett badrum till så det gör inget att det ena stängs pga renovering. :)
 
Brandten skrev:
Billiga kakelplattor på byggmax kostar 79kr/kvm och lite dyrare 143kr/kvm vilket skulle innebära kakelkostnad på 3000-6000kr.

Bastu har jag redan.
Golvvärme finns.
Toastol kostar 2000kr.
Duschvägg kostar 4000kr.
Handfat m.m 10000kr med blandare.
Övriga möbler 10000kr.
Beg hörnbubbelkar i bra skick kostar 3000kr.

Fortfarande en jäkla bit kvar till "flera hundra tusen".

Så vad är det som drar iväg?
Golvklinker brukar vara lite dyrare än kakel så där tillkommer några tusen, för du har väl inte enhetligt golv i de olika rummen redan nu? Sedan tillkommer allt som ska vara under kakel och klinker; tätskikt, fix och fog och sånt. Det är förvånansvärt dyrt.

I övrigt är du nästan lite slösaktig i din kalkyl. Om du köper på rea och i lågprisbutiker så kommer du undan billigare.
Toastol 1000 kr
Duschvägg 1000 kr
Blandare och takdusch 3000 kr
Handfat från IKEA eller Rusta m bra blandare på rea 3000 kr
Möbler från IKEA eller Rusta 3000 kr

Det som kostar är jobbet av plattsättare, elektriker och rörmokare och deras material.
 
Det är faktiskt samma golv i vardagsrummet, köket, hall, tvätt men lite annorlunda i wc/dusch.
 
Du kan inte renovera våtrum utan att riva o bygga om allt....om det skall vara fackmässigt. Det är därför det blir dyrt. Ytmaterialet du räknat på är en liten kostnad i förhållandet.
 
Tätskikt kan utan vidare springa iväg mot 15 000 i ett sådant stort badrum, men då har jag räknat med folie i hela utrymmet. Sedan EPS, flytspackel, golvvärme, div material säkert 20 000 till
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
.....om du skall göra det fackmässigt och leja ut det till någon behörig så dra in ett par offerter. Det är det bästa sättet att se vad det kostar. Man kan säkert renovera billigare o sämra, som enbart håller ett par år utan att det är försäkringsbart. Men då kan det kosta det dubbla sen om det blir problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.