R
Jag har precis kommit igång med mitt köksprojekt (som jag skrev trådar om för ganska länge sedan). Kommer att köpa stommar på ikea och bygga skåpen själv (inkl lådor och fronter). Till min hjälp har jag en handöverfräs.

När det gäller fronterna så vill jag ha rundade hörn och även gärna använda någon typ av avrundningsfräs för alla luckorna, så det ser snyggt ut. Så det blir lite mönster och konturer i luckornas ytterkanter. Men frågan är vad jag kan använda för mall? Finns det sådana ùniversala mallar eller går det att göra sådana själv? Fräsbord?

Att fräsa raka snitt är enklare, men rundade hörn? Vad har jag för möjligheter med min handöverfräs att skapa fina köksluckor utifrån mallar?
 
Redigerat:
Köpa stommar men bygga skåpen själv? :S
 
Hej RtZ.
För att göra avrundningarna så använder du dig av som du säger avrundningsfräs. Det finns olika storlekar på dessa beroende på hur pass stor avrundning du vill ha. Ett tips är att fästa fräsen under ett bord eller skaffa ett fräsbord där den kan monteras upp och ner så du helt enkelt har ett fräsbord. Göra rundade kanter och liknande uppgifter blir busenkelt. Kullagret på fräsen följer skivan och du får snygga avrundningar. Vill du ha snygga profiler finns det en hel uppsjö med olika fräsar som passar till köksluckor. Bara att nämna några är dubbelradiefräs, multiprofilfräs, profilfräs för utfräsning i själva spegeln. Men vad jag tror du är ute efter är avplattningsfräs. Använder du avplattningsfräs utan kullager kan du göra djupare avplaning i spegeln. Använder du dig av ett avplattningsfräs med kullager kan du inte göra det lika djupt men du kan däremot följa konturen av den ursprungliga luckan. Vilket som du tycker är snyggast beror ju på hur luckorna ska se ut.

Har du en mall på luckorna är det bara till att ta mallen, fästa den med dubbelhäftande tejp på dina befintliga luckor. Ta en planfräs med kullager. Ställ i fräsen så kullagret följer mallen och skären fräser till din nya lucka. Sedan har du en exakt kopia av din mall.

Hoppas det går bra.
 
cederbusch skrev:
Köpa stommar men bygga skåpen själv? :S
Mallar... :D :D :D

/Ronnie
 
Bonan skrev:
Hej RtZ.
För att göra avrundningarna så använder du dig av som du säger avrundningsfräs. Det finns olika storlekar på dessa beroende på hur pass stor avrundning du vill ha. Ett tips är att fästa fräsen under ett bord eller skaffa ett fräsbord där den kan monteras upp och ner så du helt enkelt har ett fräsbord. Göra rundade kanter och liknande uppgifter blir busenkelt. Kullagret på fräsen följer skivan och du får snygga avrundningar. Vill du ha snygga profiler finns det en hel uppsjö med olika fräsar som passar till köksluckor. Bara att nämna några är dubbelradiefräs, multiprofilfräs, profilfräs för utfräsning i själva spegeln. Men vad jag tror du är ute efter är avplattningsfräs. Använder du avplattningsfräs utan kullager kan du göra djupare avplaning i spegeln. Använder du dig av ett avplattningsfräs med kullager kan du inte göra det lika djupt men du kan däremot följa konturen av den ursprungliga luckan. Vilket som du tycker är snyggast beror ju på hur luckorna ska se ut.

Har du en mall på luckorna är det bara till att ta mallen, fästa den med dubbelhäftande tejp på dina befintliga luckor. Ta en planfräs med kullager. Ställ i fräsen så kullagret följer mallen och skären fräser till din nya lucka. Sedan har du en exakt kopia av din mall.

Hoppas det går bra.
Bra beskrivning och förslag, men så länge man nöjer sig med lösningarna ovan där kullager eller mall används, så är själva fräsbordet en extra investering som man kan klara sig utan. Följa mall eller kullager gör man lika lätt med en handhållen fräs.

--- Mats ---
 
Vad skall du använda för material i luckorna?
 
Mats Bengtsson skrev:
Bra beskrivning och förslag, men så länge man nöjer sig med lösningarna ovan där kullager eller mall används, så är själva fräsbordet en extra investering som man kan klara sig utan. Följa mall eller kullager gör man lika lätt med en handhållen fräs.

--- Mats ---
Absolut klarar du dig hur bra som helst med bara fräsen. Det är när du börjar med lite mer avancerade profilfräsningar som du har användning av bordet. Men det går inte att komma ifrån att fräsningen blir mer kontrollerad på fräsbordet och risk för tiltning finns inte heller. Ett skapligt universalfräsbord är inte heller särskilt dyrt. 5-600 spänn för ett enkelt bord som funkar bra.
 
Bonan skrev:
Absolut klarar du dig hur bra som helst med bara fräsen. Det är när du börjar med lite mer avancerade profilfräsningar som du har användning av bordet. Men det går inte att komma ifrån att fräsningen blir mer kontrollerad på fräsbordet och risk för tiltning finns inte heller. Ett skapligt universalfräsbord är inte heller särskilt dyrt. 5-600 spänn för ett enkelt bord som funkar bra.
Beror väl lite grand på hur man vill luckorns skall se ut? Om man väljer ett utseende som motsvarar att köra fräsen från ovansidan av luckan borde tiltning av fräsen vara något man kan bortse ifrån, ännu mycket mer om man fräser efter en mall (jag har ett fräsbord och i ett sådant fall hade jag mest troligt valt att köra fräsen frihand).

Väljer man att köra från högkant blir tiltning av fräsen en stor risk, men det blir också tiltning av brädan i fräsbordet. Om man löser det sista genom att spänna brädan mellan två brädor och köra fräsen över, eller ett jiggbyggt vinkelanhåll till fräsbordet så jämför man återigen två relativt ofarliga lösningar. Att betala 500-600 sek extra för den ena lösningen om den inte är bättre (hjälper en med det man tänkt göra) skulle jag se som onödigt.

När man väl är i läget att man verkligen behöver ett fräsbord, då skulle jag fundera mycket på om ett bord för 500-600 är det bord jag ville ha (sålde för några vekcor sedan mitt första fräsbord, Wolfrcrafts stora 540, som var ett mycket bra bord, klart bättre än 500-600 sek, och likväl saknade det saker som jag verkligen ville ha efter att fräst ett par år). Fräsbordets största nytta kommer när man inte längre kör med mall eller kullager. Då, om vi förutsätter fräsen sitter fast och är stabil, är fräsanhållet en av de viktigaste bitarna. Möjligheten att föra materialet mot ett stabilt mothåll skulle jag se som nummer två.

--- Mats ---
 
R
ByggareNick skrev:
Vad skall du använda för material i luckorna?
När det gäller frontluckorna har jag inte bestämt mig än. Grejen med fronten är att jag vill måla dem och då kanske MDF är ett lämpligt alternativ. Själva lådorna vill jag försöka göra i något träslag, exempelvis ek.

Ser ut att få igång min rikt- och planhyvel också vilket förenklar processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.