Hej! Kan inget om fix och bygg men har en ganska ofräsch duschkabin sen fyra år tillbaka och hade velat ha en vanlig dusch, vad det nu kallas. Vattenledningarna går in i duschkabinen mer verkar ha gått in i väggen tidigare då jag kan se att det är spacklat över två hål. Jag har ett extremt litet badrum (3 kvm ca) så kan inte dra ut duschkabinen för att titta/städa. Det ser ut som skit där under rent ut sagt

Är det någon som kan uppskatta prismässigt hur mycket detta skulle kosta? Är det ett komplicerat arbete? Kommer såklart inte göra det själv.
Skickar med lite bilder!
 
  • Närbild av en kaklad vägg och en duschhörna med skuggor och djup skärpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrums hörndusch med öppen dörr, hyllor och personliga hygienprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabinen lär väl stå där av en anledning? Troligtvis har tidigare ägare sett begynnande problem med tätskiktet och istället för att totalrenovera badrummet ställt dit en duschkabin.
Det är iallafall vad jag hade gjort 😉

Pris totalrenovera ett 3kvm badrum? Drygt 100.000?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inte så att detta minibadrum är väldigt gammalt och saknar modern fuktspärr och golvbrunn? Och för att lösa detta så har man monterat en duschkabin i det. I så fall är ju risken överhängande för fuktskador om du duschar på väggar och golv.

Den andra varianten är att badrummet trots mosaikens ålderdomliga utseende har en riktig fuktspärr. Då går det ju att riva ut duschkabinen och börja duscha på golvet.
 
  • Gilla
Sarahgulle
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att detta minibadrum är väldigt gammalt och saknar modern fuktspärr och golvbrunn? Och för att lösa detta så har man monterat en duschkabin i det. I så fall är ju risken överhängande för fuktskador om du duschar på väggar och golv.

Den andra varianten är att badrummet trots mosaikens ålderdomliga utseende har en riktig fuktspärr. Då går det ju att riva ut duschkabinen och börja duscha på golvet.
Sant. Det är nog inte för att kabinen är så fin som de valde att sätta in den.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…

Bästa svaret

En ny duschkabin är kanske ett prisvärt alternativ? :)
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
En ny duschkabin är kanske ett prisvärt alternativ? :)
Det hade jag inte ens tänkt på. Denna ser ju ut som det billigaste alternativet.
 
S Sarahgulle skrev:
Det hade jag inte ens tänkt på. Denna ser ju ut som det billigaste alternativet.
O Odi et Amo skrev:
En ny duschkabin är kanske ett prisvärt alternativ? :)
En till fråga... om golvbrunnen är i mitten av kabinen, funkar det ändå med en kabin som har avloppet på kortsidan? Såg att det finns plaströr att köpa men verkar lite för enkelt
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
S Sarahgulle skrev:
En till fråga... om golvbrunnen är i mitten av kabinen, funkar det ändå med en kabin som har avloppet på kortsidan? Såg att det finns plaströr att köpa men verkar lite för enkelt
Det funkar, värt tänka på var "benen" på kabinen sitter. Vårt sitter nästan där brunnen under är och det blir lite opraktiskt. Vi bytte från en ranglig kabin till en bra. Det är jättestor skillnad på olika kabiner.

Jag tror som föregående skribenter att det finns en anledning att de satt in en kabin, så antingen renoverar du badrummet eller byter till en ny kabin. Men kolla in flera som sagt, de billigaste är jätteplastiga och rangliga. Dyrare är (tycker jag) i samma klass som duschväggar.

Nackdelen med kabin är att det blir svårt att städa golvet och att det kan trilla in saker "bakom". Fördelen är att man inte får vattenskada. :)
 
Du nyttjar rör eller flex-slang till avloppet.
Ha gärna lite extra långa flexi-slangar till blandaren så du enkelt kan dra fram kabinen.
Det finns de som är låga och diskreta, vår är tillräckligt högt för att komma åt och städa under.
 
Eftersom du har litet badrum och har svårt att dra ut kabinen för att städa kan jag rekommendera att ta en med lite längre ben o en avtagbar kåpa framför benen så det går lätt att städa. Vi har även satt på vibrationsdämpande tassar som är till tvättmaskin för att få upp kabinen ytterligare lite till så blir det mer lättstädat.

Finns fina kabiner så kör på det. Som många skrivit står den troligen där av en anledning.
 
  • Gilla
Odi et Amo
  • Laddar…
S Sarahgulle skrev:
En till fråga... om golvbrunnen är i mitten av kabinen, funkar det ändå med en kabin som har avloppet på kortsidan? Såg att det finns plaströr att köpa men verkar lite för enkelt
Nej då, precis så enkelt är det. Inte omöjligt att det följer med. Till min IFÖ-kabin så följde det med rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.