Tanken har grott under några år och nu har suget börjat komma: jag vill bygga ett uterum i anslutning till huset som vi kan använda året om. Ska inte vara så stort. Fullstora glaspartier men även lite heltäckande vägg.

Men för ovanlighetens skull är jag inne på att låta bygga, snarare än att bygga själv. Hoppas ngn kan hjälp mig med mina funderingar!


  • Det skulle kännas smidigt med helentreprenad. Var hittar man duktiga uterumsbyggare som kan ordna hela lösningen runt Örebro?
  • Antar att det krävs bygglov. Och antar att kommunen vill ha vettiga ritningar. Måste man blanda in arkitekt eller skulle en byggare kunna rita på detta också?
  • Hur lång tid pratar vi om från idag tills det står ett uterum på plats?


Efter att ha renoverat under 3 år börjar jag bli lite trött och sliten, och vi är inte klara. Jag vill så gärna ha ett schysst uterum, men jag orkar inte planera allt i minsta detalj och bygga. Jag vill helst bara peka vart det ska stå och sen fixar ngn annan allt det andra. Är det naivt?
 
Inget naivt med att låta andra jobba, hade jag cashen skulle jag leja bort 80% av allt jobb på gården.
 
Hade en seriös hantverkare hemma och fick ett anbud. Mer än 3 ggr så mkt som jag hade tänkt i pengar, och då tog vi ändå inte den bästa standarden. Får vänta ett tag.
 
cederbusch skrev:
jag vill bygga ett uterum i anslutning till huset
Om uterummet är fristående får man tänka på att man inte kan använda ROT-avdrag.
 
Santex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.