Hej!

Jag är intresserad av att bygga en egen liten glasskiosk men någon störe kunnighet saknar jag, så jag tänkte ta hjälp utav fadern som är en gammal snickare som toppar 70år.
Så jag har hittat en liten kiosk som jag vill härma men undrar om det verkligen är så lätt som jag hoppas att det är? http://www.jesseloogna.se/2010/06/29/jesse-praktiserar/p1010855/
Hur ska jag göra för att få fram ritningar som man kan ta hjälp av? Och hur mycket kan detta projektet kosta på ett ungefär?

Kiosken är tänkt att den ska ställas på en liten torg så om någon har batter ideér så tar jag tacksamt emot!

Med vänliga hälsningar!
 
Hejsan

Du kanske redan har tänkt på det, men jag nämner det ändå. En dylik kiosk måste väl uppfylla krav från miljöförvaltningen.

Att bygga en kiosk som den på bilden är ingen större konst för en snickare. Det är nog mer inredning och att få till det så att det uppfyller miljökraven som är kruxet, kan jag tänka.

Vad ligger budgeten på?
 
En stabilare konstruktion, får du om du använder en 10 fots container. Öppna bara upp där du vill ha fönster och dörr. Klä in den, så inte plåten syns.
Lätt att sedan transportera till och från den plats du tänkt sälja glass.
 
  • Gilla
Carl-Johan Bauhn
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hejsan

Du kanske redan har tänkt på det, men jag nämner det ändå. En dylik kiosk måste väl uppfylla krav från miljöförvaltningen.

Att bygga en kiosk som den på bilden är ingen större konst för en snickare. Det är nog mer inredning och att få till det så att det uppfyller miljökraven som är kruxet, kan jag tänka.

Vad ligger budgeten på?
Hej och tack för ditt svar! Jo jag har tänkt på miljöverkets krav men jag antar att dem kommer uppfyllas, har inte kommit så långt I byggplaneringen som du förstår men eftersom det ska endast säljas skoopglass och kaffe så är jag inte särskilt orolig för det. Min budget för bygget är helst under 20k, men när jag såg den som jag bifogade så fick jag förhoppningar om att det kan hållas långt under så att jag kan spendera mer på utrustningen. Jag vill gärna isolera bygget ganska bra för att kunna köra även när det blir kallare, jag bor I en skidort så det är lyx under vintertid! Men vill gärna skaffa ritningar som jag kan följa för att jag och farsan inte ska råka på svårigheter, vet du någon sida som jag kan hitta ritningar hos?

Med vänliga hälsningar!
 
thomas33 skrev:
En stabilare konstruktion, får du om du använder en 10 fots container. Öppna bara upp där du vill ha fönster och dörr. Klä in den, så inte plåten syns.
Lätt att sedan transportera till och från den plats du tänkt sälja glass.
Jo det låter som en bra idé men jag måste hålla bygget I liten format för att det ska passa in I en ganska liten torg, kommunen kan neka mig om den är för stor. Och dessutom en container nuförtiden kostar lika mycket som ett litet hus! Har du fler tips så är jag tacksam!
 
Jag kan inte det här i detalj, men jag skulle inte bli alls förvånad om kraven för att sälja skopglass är betydligt högre än för färdigpackad glass. Exempelvis varmt och kallt vatten, avlopp och liknande. Ska man ösa upp glass åt folk vill jag veta att försäljaren har tvättat händerna innan.
Tycker man varje sommar hör om folk som blivit matförgiftade av kul/mjukglass.
Kolla det ordentligt innan du planerar mer om du inte redan budgeterat för sådana installationer.
 
fredrik.johansson skrev:
Jag kan inte det här i detalj, men jag skulle inte bli alls förvånad om kraven för att sälja skopglass är betydligt högre än för färdigpackad glass. Exempelvis varmt och kallt vatten, avlopp och liknande. Ska man ösa upp glass åt folk vill jag veta att försäljaren har tvättat händerna innan.
Tycker man varje sommar hör om folk som blivit matförgiftade av kul/mjukglass.
Kolla det ordentligt innan du planerar mer om du inte redan budgeterat för sådana installationer.
det låter som att du är helt korrekt! men jag har svårt att se varför avlopp behövs? Måste nog gräva djupare I det här med kraven och planera in det I detalj redan nu.
 
Jag tänker att om man har rinnande vatten måste man ta hand om det, annars blir det ju en större avloppstank, men det känns ju jobbigt att behöva tömma den flera gånger om dagen ifall du säljer mycket glass.
Som sagt, jag vet inte...
 
fredrik.johansson skrev:
Jag tänker att om man har rinnande vatten måste man ta hand om det, annars blir det ju en större avloppstank, men det känns ju jobbigt att behöva tömma den flera gånger om dagen ifall du säljer mycket glass.
Som sagt, jag vet inte...
Helt korrekt igen! Jag borde ha get mig in I bygg studierna när jag var yngre!
 
Ja, du måste absolut kolla kommunens krav innan du börjar bygga, kan vara trist om de kommer till din färdiga glasskiosk och säger att jaha, här var det 5cm för lågt i tak för att sälja glass. VA som redan nämnts m.m. det kan finnas en hel del regler som man inte trodde i sin vildaste fantasi. Så kolla det noga.

Nej, jag har tyvärr inget tips på var man kan hitta ritning. Men räkna med att det snabbt drar iväg i kostnad med dörr, fönster, färg, isolering tak, golv osv. Gör en materialkostnadskalkyl, skriv ner allt material som kommer gå åt och kolla vad det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.