Jag har fått problem med en vedpanna jag köpte på postorder i somras. Försäljaren är hitintills inte direkt villig att hjälpa mig med problemen jag har fått. Det som krånglar är enheten för effektreglering och eftersom han bevisligen inte förstår riktigt vad som är felet är och kan föreslå en lösning borde det enklaste vara att han skickar en ny och jag skickar tillbaka den gamla. Men eftersom han inte verkar vara direkt intresserad av det tänkte jag helt enkelt köpa en ny som reservdel och skicka tillbaka den jag har inom 14 dagar som ett ångrat köp. Men det jag undrar över är villkoren han har på sin hemsida:

[h=3]Öppet köp[/h] Ångerrätt gäller inom 14 dager men frakten skall då betalas tillbaka. Garanti ingår på alla varor.

Kan väl ändå inte stämma ?
 
Du kan handla hur mycket du vill och skicka tillbaka till butiken på egen bekostnad .

Butiken får alltså stå för fraktkostnaden till dig.



Driver webbutik själv så jag vet, dålig regel Tycker jag personligen.
 
Vad är det för panna, och vad är "enheten för effektreglering" för något?
 
Tack för svaret jkarlberg. Misstänkte nog att det var som du skriver.
Säljaren jag har handlat av har ett engelskt klingande namn och han har tydligen inte satt sig in i vad vi har för regler här i Sverige när det gäller den här typen av handel. Även bemötandet jag får och svaren på mina frågor har nog lite övrigt att önska.

Pannan är en Maga MA25 och det är ST 81 zPID reglering jag har problem med.
 
O
Har du problem så är det väl garantin du ska åberopa...
Men har du köpt den av ett svenskt företag eller utländsk?
Eller till t.om av privatperson....
 
Du tänker alltså köpa en ny hel produkt och sedan "ångra" köpet och då skicka tillbaka den gamla, trasiga, delen?

För att förtydliga så är det du vill göra inte tillåtet, räknas antagligen som bedrägligt beteende eller bedrägeri beroende på värdet av produkten.
 
Men micke_t, vad är det du inte förstår?

Vid distansköp har du ångerrätt i 14 dagar från det du har tagit emot varan.
Då kan du returnera den och få pengarna tillbaka.
Men varan skall vara oanvänd.

Nu har du köpt en panna i somras, för ca 3-5 månader sedan, och du är missnöjd med den.
Då kan du inte åberopa distansavtalslagen.

Men du skriver också om öppet köp.
Det brukar vissa firmor medge, även om det inte är ett distansköp, t. ex. IKEA, Jula, Clas Ohlson.
Men kravet är nog fortfarande att varan är oanvänd.

Nu har du en panna som inte funkar enligt förväntan.
Då bör du få den åtgärdad, eller få en ersättningsprodukt enligt konsumentköplagen.
Du har två år på dig att reklamera, och tre år om du kan visa att felet var med från början.
Men du kan inte ångra köpet och automatiskt få pengarna tillbaka.

Kanske du borde ta ett snack med kommunens konsumetvägledare!
 
Jo, jag vet nog att det är garanti jag ska åberopa men i det här fallet börjar jag bli trött på dom halvtykna svaren jag får av säljaren på mina frågor, att det i princip är jag som får skylla mig själv för att jag har ändrat några värden, värden som är justerbara för användaren och är ändrade inom spannen som är angivna i manualen. Jag kan tycka att när jag noggrant beskriver händelseförlopp och vad det blir för problem för mig borde jag väl kunna förvänta mig att få någon typ av konstruktiv feedback istf att har jag ändrat ett fabriksinställt värde och därmed behöver frågan inte besvaras konstruktivt.
Får jag ingen ordning på det här var väl en tanke att köpa en ny enhet och testa med för att se om det verkligen är fel på min eller om det bara är en sak som går att justera bort.

Nu efter en hel eftermiddags testande med några tips och tankar från andra användare här på byggahus.se kanske jag börjar komma en lösning på spåren. Ser lovande ut efter dagen i pannrummet.

Det är nog så att säljaren är bara just det, en säljare med välsmort munläder som är trevlig när man stryker medhårs och egentligen inte riktigt begriper funktionen på det han säljer utan bara är inläst på produkten. Sättet han svarar tyder på det och det är ett Svenskt bolag.
 
Nu skriver vi visst om varandra.
Jag är nöjd med pannan och vill inte ha det köpet hävt. Tvärt om, jag är nöjd med den. Det är styrenheten, egentligen en separat produkt som är monterad på den här pannan som spelar mig spratt.
Jag vet ju egentligen inte om det är ett fel eller om det är en justeringssak men säljaren verkar inte kunna, eller vilja, hjälpa mig med det. Därav tanken att som sista möjlighet innan jag tar till den hårda vägen med konsumetköplag osv. att helt enkelt köpa en ny för att testa med istf. att stångas med en i mitt tycke krånglig säljare.
 
Och så bor jag i en liten kommun där det sparas på det mesta. Som tex. konsumentvägledare. Surt men det är tur att det finns så många hjälpsamma människor på det här forumet.
 
micke_t, jag önskar dig all lycka i dina ansträngningar att få pannan att fungera som förväntat!

Mitt råd om konsumetvägledare ber jag om ursäkt för.
Inser att det egentligen inte kan vara till någon hjälp.

Själv skyr jag all komplex teknik som pesten.
Förstår man sig inte på den, och den sedan inte fungerar, så känner man sig bara dum.

Har du varit i kontakt med tillverkaren.
Där finns förmodligen en massa kunskap som de bara inte orkat sprida ut,
men de bör vara angelägna att deras produkter fungerar till belåtenhet.
Det borde kunna vara mer givande än att tjabba med säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.