Sitter och ritar på mitt blivande garage.

Är det grundens mått eller ytterväggen (som kanske kommer några centimeter ut) som ska ritas in på situationsplan? Jag utgår ifrån att det inte är takytan som ska ritas om det handlar om normalt djup på takfot. Det vore logiskt med grundens mått tycker jag, men hur är det egentligen?

På planritningen antar jag att man ritar hela väggtjockleken, även om det då blir något utanför grundens mått.
 
Det bör vara ytterväggens mått.
 
Tack för svaret. Om någon tror annorlunda får ni gärna svara.
 
Inte bör vara. Skall vara.
 
Ett salomoniskt svar: Spelar ingen roll!

Säg att du har både spikregeln 28 mm och panelen 22 mm utanför kantbalken = 50 mm.

På situationsplanen i skala 1:400 blir det 0,125 mm, alltså 1/8 mm.

Sådana små mått går ej att uppfatta på situationsplanen.

Att måttsättning skall vara till yttervägg är ju dock självklart, som andra här har skrivit.
 
Mikael_L
Måttsättningen och beräkning av ByA beräknas på utsida ytterväggens panel, typ.

Knutbrädor, fönsterfoder och sånt räknas inte in.
Jag har ett svagt minne att locken på lockläktpanel inte heller räknas in i ByA. Om någon har klart besked skulle det vara roligt att få veta om jag minns rätt.


Sen har ju KOW en poäng, förståss ... ;)
 
Har just gjort detta själv och det är givetvis väggen inte grunden eller taket. Det angivna måttet på ritningen ska vara väggen, det är därför det är noga, inte var linjen går exakt utan vilket mått du ska skriva in.
 
Tack för alla svaren, och som Nillinsim skriver så handlar det om vilken längd x bredd som står på ritningarna, inte hur stort det är ritat på pappret. Även om 50 mm inte är mycket så påverkar det måttsättning till tomtgräns.

Apropå det, hur noga måste det sättas ut vid bygget? Det måste väl finnas en godkänd felmarginal för byggnadens placering? Måste det var rätt på centimetern, eller kan det stå en decimeter fel? Nu menar jag inte att det ska vara fel runt om så att byggnaden blir större(eller mindre) utan bara att positionen på tomten blivit lite fel. Med viss marginal borde man kunna mäta fram positionen själv från tomtens hörnstolpar.

Vart ska man vända sig annars för att få hjälp att mäta ut positionen för detta garagebygge? Lantmäteriet eller kommunen? Eller någon annanstans?
 
Redigerat:
Byggnaden skall stå på cm rätt och i rätt vinkel samt med rätta avstånden till tomtgränsen. Dessutom skall stuprörslägen, dräneringsbrunn samt dagvattenbrunn samt ledning i mark (avlopp) och anslutningar till brunn i gata. Allt detta skall finnas på nybyggnadfskartan inför bygglovsansökan.
Beror på kommunens petitesser kan det vara lite avvikelser. Det står i allmänhet om man får sätta ut byggnaden själv.
 
seniorkonsult skrev:
Byggnaden skall stå på cm rätt och i rätt vinkel samt med rätta avstånden till tomtgränsen. Dessutom skall stuprörslägen, dräneringsbrunn samt dagvattenbrunn samt ledning i mark (avlopp) och anslutningar till brunn i gata. Allt detta skall finnas på nybyggnadfskartan inför bygglovsansökan.
Beror på kommunens petitesser kan det vara lite avvikelser. Det står i allmänhet om man får sätta ut byggnaden själv.
Ja du, hur skulle detta går till?
Enligt vad lantmätarna säger själva, så har de +-25 mm noggrannhet i sina instrument.

Liten anekdot:
Mitt hus är inte utsatt av någon tjänsteman, varken från kommunen eller lantmäteriet.
Killen som gjorde grunden ordnade det.

Och vad hade han att utgå ifrån?
Jo, en teoretisk gränslinje, som inte finns markerad alls, då den går mitt i en stengärdsgård.
Där kan man ju inte slå ner några rör/gränsmarkeringspinnar.
Det finns alltså bara teoretiska koordinater och ögonmått att gå efter.

Centimeter? Jo tjena mittbena.

Och ingen, säger ingen, har kontrollerat att byggnaderna står på rätt plats när det var färdigbyggt.

Dessutom skall stuprörslägen, dräneringsbrunn samt dagvattenbrunn samt ledning i mark (avlopp) och anslutningar till brunn i gata. Allt detta skall finnas på nybyggnadfskartan inför bygglovsansökan.
Skojar du? Har du stuprören med på en karta i 1:400? och måttsatta?
 
peternicklas
Kommer ihåg när jag skulle byga mitt garage. De kom från kommunen och sate ut pinnar men först fick de lokalisera alla tomtgränsrör då dessa var bort. De kom även efter det att grunden var klar för att kolla så att allt var rätt.
 
Mikael_L
seniorkonsult skrev:
Byggnaden skall stå på cm rätt och i rätt vinkel samt med rätta avstånden till tomtgränsen. Dessutom skall stuprörslägen, dräneringsbrunn samt dagvattenbrunn samt ledning i mark (avlopp) och anslutningar till brunn i gata. Allt detta skall finnas på nybyggnadfskartan inför bygglovsansökan.
Beror på kommunens petitesser kan det vara lite avvikelser. Det står i allmänhet om man får sätta ut byggnaden själv.
Det där må skilja från kommun till kommun.
Här jag byggt kräver kommunen att dom ska sätta ut huset.
Jag ville däremot anlita en egen kunnig mätingenjör med egen firma (som redan hade jobbat åt kommunen med detta ett tag då dom hade brist på egen personal) och det fick jag beviljat. Han tog bara en 1/3 av kommunens väl kryddade taxa för utsättning, och mycket bättre mätinstrument än kommunens gubbe. :)

Vilken noggrannhet jag fick på utsättningen vet jag inte. Jag tror inte att det garanterat blev fel på max 1 cm, men jag tror att jag kan lita på att det åtminstone blev dm-korrekt.

Jag var ju lite frågvis och vetgirig, (som vanligt), och fick veta att bland den bästa precisionen han kunde uppnå var genom långtidsmätning med GPS och bankorrektion. Om GPS bankorrigeras (med data som går att finna på nätet) och medelvärdesbildas under några dygn så skulle en precision på nedåt cm kunna nås (om jag minns rätt).
Ja med korrekta referenspunkter i någorlunda närhet gick det också att nå god noggrannhet nedåt mm-området om jag förstod rätt.

Men öht fick jag intrycket att det inte riktigt förutsätts cm-nogrannhet för en husutsättning, men gärna inom 5 cm åtminstone.
Jaja, det här var väl en portion med gissningar och antaganden, så vad det gäller kravet på ev cm-precision kanske du, seniorkonsult, har rätt.
Men själv fick jag alltså inte riktigt det intrycket.

Men vad det gäller stuprör, anslutningar och rör så hade vi absolut ingen uppgift om det på vår bygglovsansökan, och det hördes det inte ett ljud om.
 
peternicklas skrev:
Kommer ihåg när jag skulle byga mitt garage. De kom från kommunen och sate ut pinnar men först fick de lokalisera alla tomtgränsrör då dessa var bort. De kom även efter det att grunden var klar för att kolla så att allt var rätt.
Hos mig har det inte varit en käft här och "satt ut" eller kontrollerat läget för mina tre byggnader.
Så det är väl klart och tydligt att man har olika "ambitionsnivåer" i olika kommuner.

Men om de jagar byggare så som du beskriver ser jag det snarast som ett tecken på att de ägnar sig åt enkla, meningslösa uppgifter i stället för att använda sin tid (=skattebetalarnas pengar) åt något som är av nytta för medborgarna.

Skulle vara intressant att höra Seniorkonsults åsikt i frågan.
 
Jag får kolla vad som gäller i min kommun. Det kanske skulle bli svårt att mäta ut läget själv ändå eftersom ett hörn på tomten är omarkerat. (eller så kanske det sammanfaller med en elstolpe)
 
Jag säger mätnoggrannhet i praktiken 2-5 cm, och att kommunens krav ligger på 5-10 cm i tättbebyggt detaljplanelagt område där det är petigt med avstånd till gräns. På landsbygden kan det röra sig om metrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.