Behöver lite inputs. Vad för virke skulle folk använda till att göra om de vågräta listerna nedanför fönstrena? De är idag som en snedsågad och avrundad 45x70, men känns inte som någon vidare kvalitet eller så är det bara dåligt underarbete.

Obehandlad regel i lämplig dimension? Någon slags Planhyvlat? Furu? Ek?

Övrig renovering av burspråket är igång…

Tar tacksamt emot tips!
 
  • Fönsterhörn på vitmålat trähus med flagande färg och tecken på väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
H Ht33781 skrev:
känns inte som någon vidare kvalitet eller så är det bara dåligt underarbete.
Snarare dåligt underhåll. Bilden kanske ljuger, men det ser inte ruttet ut, så skrapa, slipa olja och måla räcker nog bra. Tänkte du hyvla till profilen själv? Annars kan nog den som hyvlar åt dig fixa lämpligt virke. Vilket är furu. Hyfsat tätvuxen kärnfuru om det skall hålla länge.
 
Som ovanstående säger så tror jag nog träet är fräscht egentligen, men behöver skrapas och målas.
 
Känns som jag vill göra en ny bräda..
 
  • Närbild av vitmålad träfasad, delvis slitet trä synligt, starkt solljus, fönster och en del av en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit färgflagning på träfoder, närbild, tecken på väderpåverkan, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träytterdörr med flagande vit färg och synlig träskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Ht33781 skrev:
Känns som jag vill göra en ny bräda..
Okej ja, dessa kan ju bytas ut, tror du får vara lite påhittig med materialval, du hittar förmodligen inget liknande i dagens bygghandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.