Hejsan,

Har precis beställt ett nytt hus från Eksjö trähus, och min fråga är vad man skall välja för larm?

Trådlöst? Trådat?

Finns det några bra, men ändå snygga larm på marknaden?

//Kalle
 
Vad jag fått höra så använder de stora bolagen lika utrustning mer eller mindre. Trådlöst är det som används men då är det batteribyte vart 2-3 år
 
Det beror så klart på vad man föredrar.. men beroende på vad man vill ha är det väl upp till en själv. Jag valde trådat för att jag vill kunna ha skalskydd dygnet runt och vill slippa byta batterier. Plus att de trådlösa går att störa ut på avstånd bla..

Det kan ju bli väldigt dyrt att låta elektrikerna dra kabel (eller inte, beroende på vad för typ av larm du vill ha) men ska du ändå bara ha ett par rörelsedäckare och brandlarm tycker jag personligen att du ska låta elektrikern göra det så kan du "glömma" larmet sen :)
 
Hejsan,

Vad har du valt för märke på ditt larm?

//Kalle
 
Jag valde Teletec larm, ett trådbundet larm.
Kan rekomendera det, vi skalskyddar huset när vi skall sova på natten.
 
J
Teletecs trådbundna larm tillverkas av DSC och kan även köpas billigt från tex USA, dessa är enkla och mycket driftsäkra larm med gott rykte.

Ett alternativ till DSC som är lika driftsäkert men lite enklare att programmera och även kan skicka sms i klartext (via modempool om man saknar gsm-uppringare) är Honeywells Galaxy serie som fördelaktigt köps från tex England.

Securitas Direct använder GE (Caddx) Networx larm och dessa verkar rätt trevliga också och sitter hos väldigt många företag och privatpersoner, köps fördelaktigt från USA.

Själv har jag ett galaxy system då jag ville ha sms i klartext till min mobil när larmet går och dessutom bara har goda erfarenheter av dessa via arbetet.

Jag hade satsat på ett trådbundet system pga att du får MYCKET mer för pengarna och då ett av de 3 ovanstående märkena.
 
Ska till USA och tänkte köpa ett larm.Vill ha trådbundet.

Vad ska man tänka på när man köper ??

Man vill ju inte missa nått..tänkte på tillbehör mm

Jambalaya.....Vilket DSC larm kan du rekommendera ??
 
J
Hur ser byggnaden som ska larmas ut? Vill du bara ha volymskydd (rörelsedetektorer) eller kommer du larma fönster och dörrar också, vill du ha brandvarning? När du vet hur många detektorer du kommer behöva så är det bara att välja mellan dsc 1616, 1832 eller 1864 som har 16, 32 eller 64 sektioner. Helst kopplar du endast 1 detektor per sektion men det går att koppla samman flera på varje sektion.

USA har ju 110v så du får byta ut transformatorn. Köp rätt antal detektorer, expansionsmoduler, magnetkontakter, manöverpaneler osv.

nu har jag garanterat missat något men jag får skylla på att jag ligger i sängen med feber för tillfället...
 
Att ta sig en funderare på varför man ska ha ett larm verkar rätt vettigt. Pratade med polisen om detta i samband med ett inbrott hos grannarna och fick då lära mig att larm står väldigt långt ner på listan över saker man föreslår göra/skaffa för att förhindra inbrott.

Banditerna är så iskalla att dom utlöser larmet, väntar på att vaktbolaget kommer till platsen och åker därifrån, sedan går man in....
 
MathiasS skrev:
Banditerna är så iskalla att dom utlöser larmet, väntar på att vaktbolaget kommer till platsen och åker därifrån, sedan går man in....
e detta ritkigt sant eller bara den enskilde polisens åsikt.
Väktarbolagets larmtjänst är ju att säkra huset mot ytterligare skador, dvs t.ex laga fönster och återaktivera larmet.
 
ppalm skrev:
e detta ritkigt sant eller bara den enskilde polisens åsikt.
Väktarbolagets larmtjänst är ju att säkra huset mot ytterligare skador, dvs t.ex laga fönster och återaktivera larmet.
Det kan jag inte svara på.

För egen del litar jag dock på vad jag fick berättat - en polistant som utreder villainbrott har liksom inget att tjäna på att jag skaffar eller inte skaffar ett larm. Däremot är hon ju väldigt påläst i frågor kring vad buset gör och hur.
 
Jambalaya skrev:
Hur ser byggnaden som ska larmas ut? Vill du bara ha volymskydd (rörelsedetektorer) eller kommer du larma fönster och dörrar också, vill du ha brandvarning? När du vet hur många detektorer du kommer behöva så är det bara att välja mellan dsc 1616, 1832 eller 1864 som har 16, 32 eller 64 sektioner. Helst kopplar du endast 1 detektor per sektion men det går att koppla samman flera på varje sektion.

USA har ju 110v så du får byta ut transformatorn. Köp rätt antal detektorer, expansionsmoduler, magnetkontakter, manöverpaneler osv.

nu har jag garanterat missat något men jag får skylla på att jag ligger i sängen med feber för tillfället...
Vi kommer bygga en 1 3/4 villa så antar att det räcker med två rörelsedetektorer.

Bottenplan har 7 st ( 2 st 4-21 bredvid ytterdörr) fasta fönster,1 st öppningsbart,altandörr,ytterdörr och groventré.
Överplan 12 st öppningsbara.

Vad är expansionsmoduler?
Är det skillnad hur man larmar öppningsbara och fasta fönster?
Hur delar man upp sektionerna på smartaste sätt?

Krya på dig :D
 
ppalm skrev:
e detta ritkigt sant eller bara den enskilde polisens åsikt.
Väktarbolagets larmtjänst är ju att säkra huset mot ytterligare skador, dvs t.ex laga fönster och återaktivera larmet.
Har hört om flera sådana varianter, en sten genom rutan och sedan kutar man iväg och kollar hur lång tid väktare / polis behöver på sig för att komma till platsen. När dom efter någon timme lämnar platsen så gör buset ett nytt angrepp. Delar av larmet är avställt och så vet man ungefär hur lång tid man har på sig
 
kan vara skönt att veta att buset inte springer runt och rotar överallt, går larmet så brukar oftast någon reagera.

Samt att man får ett telefon samtal att något har hänt.

Något hinner dom säkert sno, med pundar Åke kanske skrämms.

Använd ordentliga sirener, och trådbundet larm.
 
Det är inte pundar-Åke som står för inbrotten längre. Det är organiserade ligor som importerar händer och fötter från balt/öststaterna. När dom första killarna åker dit tar man in fler osv. Hjärnan bakom har inget som helst med själva inbrottet att göra. Pga detta slutar inte inbrotten i ett område bara för att polisen fångar buset.

...och som sagt, det handlar inte om att sno saker medans larmet tutar. Man väntar tills det tutat klart och vaktbolaget åkt hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.