Har försökt hitta ett frässtål eller kombination som kan åstadkomma dessa matchande profiler. Ingen lycka hittills så, vad tror ni? Någon som har en bra lösning?

Trästomme med detaljerad profil och passande utsågning, hantverksmässigt träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kikat på olika varianter av denna typ men man kommer ju bara halvvägs...
Tre olika frässtål med tekniska ritningar och måttangivelser för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det inte med ett traditionellt laxstjärtsformat gradspår?

Annars så tror jag att beten som du har tittat på gör båda halvorna beroende på vilken väg man vänder arbetsstyckena.
 
Jag var inne på dessa stl men eftersom radien är olika på stålens kurvor så torde det väl inte fungera, eller är det jag som tänker för mycket?
 
Det måste vara samma radie på båda ställena för att det ska passa med ett verktyg för både in- och utsida. Du tänker rätt. Var man kan hitta det vet jag tyvärr inte, men jag vill gärna också veta, det ser trevligt ut.
 
Om man ska göra en sådan fog, oavsätt om det är med profilstål som på bilden eller laxstjärtsspår som heimlaga nämner, är det nog bra att göra spåret avsmalnande i längdriktningen så att det alltid går att få fogen tätt när trät expanderar-kontraherar. Inte troligt att det håller sig i liv så som på bilden med en så bred panel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.