Hej

Jag tänkte det kunde vara kul med en tråd om vilka verktyg som folk anväder för att lösa olika problem (Bästa/sämsta) skriv gärna märke och vad du köpt dom och vad dom kostar eller någon kanske har en smart lösning för något som igentligen kräver ett dyrt vektyg.

Mina favoriter:

För mätning: bosch dle 50 (laser mätare) (köpt på www.drift-underhall.se/) och kostar 1595+att man får en snygg klocka)
och för att sätta tex kakel är black & decker bdl 500 s helt kanon (www.jula.se säljer ut dom för ca 500kr)

mätning sämsta: black & decker bdl 190s (kostar ca 1000kr och då går det inte mäta på golvet utan bara på väggen.

för borra/skuva: boch GSR 10,8 V-LI helt kanon för att skuva tex gips den är jätte liten men svin stark (www.k-rauta.se ca 1400kr)
och för att borra Ferm från www.jula.se (kostar ca 400kr) den klarar det mesta i hemmet)

borra sämsta: bosch gsr 12v (kostar ca 2000kr och är alldeles för svag för dom pengarna.)

för att såga: jag tycker att silvans girmaskin med teleskop för ca 500 kr funkar kanon och jag har använt den i ca 4 år utan problem.

sämsta sågen: skulle väll vara fogsvansen då (hatar manuelt arbete=)

köpte en målar sputa på jula för ca 150 kr som blev strömförande så den bör man kanske passa sig för (men den var billig=)

mitt tipps är hur du får ett spiralborr över 1 meter utan att bli svin fattig=) för att tex borra igenom en slipersvägg mm

www.biltema.se efter du valt borr så skaffar du en vanlig 11mm hyllsa och köper sedan en eller flera förlängare för hyllsor på biltema och ett paket med fyrkants tappar så är det bara att köra igång=)

här är nr hoss biltema på sakerna:

fyrkants tappar:12-856 (24.90kr)
förlänare 400 mm:10-1204 (64,90 kr)
spiralborr 25mm :16-485 (25mm=149kr)
långhyllsa 11mm:10-611 (24.90) (ps: sätt lite silvertejp runt hyllsan och borret så du inte tappar det när du ska upp igen=)

nähä nu orkar jag inte skiva mer i dag men jag kommer att fortsätta lägga upp makiner och lösningar (bra och dåliga)
och jag hoppas någon annan har tips och råd på maskiner och smarta lösningar=)

mvh/chali
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
När jag såg den här tråden så insåg jag att jag numer har gallrat bort nästan alla dåliga verktyg och maskiner, och är numer supernöjd med det mesta i arsenalen. Listan blir därför mest jämförelser mellan mina nuvarande verktyg och verktyg som jag har ägt tidigare, eller lånat av kollegor.
Som yrkesman listas mest proffsmaskiner som sämsta maskiner, eftersom jag aldrig jobbar med skräpverktyg från Feltema och liknande.

Bästa mätning: Talmetern
Bästa mängdning: Bacho DLE50
Sämsta mätning: Tumstocken

Bästa pennan: Stiftpenna med 2 mm blyertsstift och vässare i korken. Har numer fått konkurens av en med hårdmetallstift.
Sämsta pennan: Timmermanspennan. Noll precision.

Bästa hammaren: 20oz Vaughan all steel tubular handle
Sämsta hammaren: 20oz Estwing med läderskaft, eller möjligtvis någon av de tre med glasfiberskaft som har gått av.

Bästa klyvsågen: Festool CS50
Sämsta klyvsågen: DeWalts vändbara kap/ger/klyv

Bästa handklingan: Hitachi C6BU på delad plats med Festool TS55. Vilken som är bäst beror på uppgiften.
Sämsta handklingan: Skil. Ett lik som min kollega av någon anledning inte har släppt taget om ännu.

Bästa skruvdragaren: Makita BDF440. Lätt, välbalanserad och stark. Jag gillar också den lilla LED-lampan.
Sämsta skruvdragaren: Någon gammal osexig DeWalt som jag inte vet modellbeteckningen på.

Bästa ficklampan: Surefire 6P. Liten, stark (både i ljus och konstruktion) och med klar ljusbild.
Sämsta ficklampan: Alla Maglite's modeller. Rena skämten.

Bästa mulitiverktyget: Leatherman CORE. Gedigen är bara förnamnet.
Sämsta muitiverktyget: SOG's modell där tången fälldes ut genom en knapptryckning. 2 döda på ett år.

Bästa Morakniven: Mora 712 stämkniv.
Sämsta Morakniven: Mora 2000 ("militärkniven") som klingan går av på om man tittar på den för länge.

Bästa vattenpasset: Hultafors Libella 2000. Exakt och mångsidigt med sina olika skenor. Enkelt att kolla fall med fallkilen.
Sämsta vattenpasset: Hultafors HV. Fast blåsa, någon?

Bästa kap/ger: Makita LS0714L + DeWalt teleskopstativ. Räcker oftast till trots sin ringa storlek (som jag anser är en av dess styrkor eftersom alla prylar ska in i bilen).
Sämsta kap/ger: Nobex 180 Champion, trots att den måste anses som den bästa av handjagarna.

Bästa snabbtvingarna: Irwin Quick-Grip XP. Jävlaranamma vilket nyp! 250 kg.
Sämsta snabbtvingarna: Irwin Quick-Grip (gamla blå-gula modellen) Håller i? -Ja, nästan. Nyper ihop? -Nej.

Bästa elhyveln: Festool's båda. Den stora monterad i en stationäranordning till så mycket som möjligt, och den lilla när man måste hyvla "för hand".
Sämsta elhyveln: En Makita standardmodell. Den enda, förutom Festool, som jag har provat. Den är absolut ingen dålig hyvel, men Festool är som vanligt 7 strån vassare.

Bästa slipmaskinen: Festool Rotex 125. Det riverrr....
Sämsta slipmaskinen: En mindre enhandsmodell av DeWalt.



Nu pallar jag inte mer för stunden.
 
  • Gilla
Hallonbåten och 1 till
  • Laddar…
tumstocken är en vinnare ju. För vissor använder man centermetstocken
 
Jag menade iofs centimeterstocken, och jag anser definitivt inte att den vinner någonting.
 
...stock är bra till att blanda färg - bryt av lämplig bit och blanda.
Jag föredrar Hultafors 5m band. ibland talmeter när det är petigt.

Bästa verktygen senast är en kniv från Hultafors som är stämjärnsslipad (med gult handtag) kalasverktyg.
Därefter kommer en elkedjesåg Partner som förbättrar arbetsmiljön avsevärt.
Trea är min gamla pickup - ett jättebra verktyg som används till allt.
Åsså förstås dragaren från Hitachi som är oumbärlig (DS12DM)

Låt inte barnen leka med motorsågar
- avgaserna är jättefarliga
 
Bästa verktyg.
Min Festool TS55. Älskar den.
 
Har inte testat så mycket olika verktyg, brukar lura länge och köpa rätt från början. Finns en del mindre skräp i form av sunkiga plåtsaxar och sådant.

Bäst är nog den tidigare nämnda stämjärnskniven från Hultafors. Sjukt bra! Högg alltid en massa med mina moraknivar med blandat resultat, nu har jag både kniv och huggjärn med mig i byxbenet. Använder den till allt oavsett om det är färg, trä, murbruk...

Sämsta prylarna som är i min ägo och kostar mer än några tior är följande:
- En skruvdragare från Glapp&Läcker, köpte den långt innan jag visste bättre.
- En handöverfräs från Rusta. Har inte lyckats övertala mig själv att köpa en 1010:a än så varje gång jag ska fräsa så åker den där förbannade maskinen fram ändå =/
- Två arbetsbockar från Harald Nyborg. Kostade dryga 150-lappen för två. Men gud vad usla de är, kunde inte med att lämna tillbaka dem för vad hade jag kunnat vänta mig för de pengarna. Benen är sjukt rickiga.
 
Mitt mest prisvärda verktyg är en äckligt billig Power Super-borhammare. :D Den vägrar dö, och jag vägrar köpa något nytt förrän den gjort det, finns ju inget skäl. Har till och med bilat några timmar med den och den bara går och går. Normalt bilar jag med Hiltin, och Power Supern borrar jag i betong med.

I övrigt gillar jag min Bosch-multimasterkopia. Använder den inte så särskilt ofta, men när jag väl gör det är den oslagbar.

Sämsta skräpet är nog en handjagad gersåg som skramlade runt i bilen ett tag, tänkte att jag inte skulle behöva släpa ut den riktiga Dewalt kap-/geren om det bara var några enstaka lister. Det är dock fullständigt omöjligt att få till acceptabla snitt med den.

Jag har lite pragmatisk inställning till verktyg, köper bara riktiga proffsgrejer om de ska användas mycket och/eller resultatet skiljer sig mellan billigt och dyrt. Har inga problem annars med att köpa något billigt Biltemaverktyg för enkla uppgifter som utförs sällan.
 
Peter_-_Emma skrev:
Bästa verktygen senast är en kniv från Hultafors som är stämjärnsslipad (med gult handtag) kalasverktyg.

Håller med. När jag först såg den så tänkte jag :confused:

Men efter några sekunder så :rolleyes:

Den är kanon !!! Skulle idag inte klara mig utan den.
 
Bästa.
Kniven.
Bosch 135 sticksåg
Bosch CE55 Cirkelsåg
Kelly tigersåg
Selectra Girkap (billig och funger kanon).
Haralds spikpistol. (Samma som ovan).

Sämsta:
Jula Elfärgspruta. (tog den dyrare varianten men den spottar)
Biltema sticksåg.
Biltema tumstock (att den får säljas ???)
 
  • Gilla
OliReinholdt
  • Laddar…
Skulle inte klara lösvirkesbygget utan min handcirkel från bosch (blå) går till allt från kantsågning av all panel (ca 200 brädpr a 5 m) till mineriten i badrummen
mvh jonas

ps DW 707an är också okej
 
sämsta måste vara en budget sticksåg grön bosch för 399 kr den skakar och skakar men sågar gör den fn inte
 
Bästa handsåg: Japanska dragsågar. Jag är rätt förtjust i en urtagssåg (den mittersta på bilden från Classe)
LargeImageViewer.aspx

Bästa bordssåg: Dewalt 744

Bästa handöverfräs (12mm): Triton TRA001
InhancedImage.aspx

Bästa sticksåg: Bosch GST135

Bästa vinkelmätare 1: Wixey digtal vinkelmätare
InhancedImage.aspx

Bästa vinkelmätare 2: En klassisk analog vinkelmätare med nonieskala vanlig i verkstäder.
InhancedImage.aspx

Bästa mätverktyg 1: Talmeter (Förstår inte dom som använder tumstock)
LargeImageViewer.aspx

Bästa mätverktyg 2: Digitalt skjutmått

Bästa Hyvelbänk: Sjöbergs Nordic Plus 1660
347025_d.jpg
 
Bästa kompisarna:
Dewalt 707 kap-/gersåg med Kellen-sågbord.

Bosch GSR 12V skruvdragare. Känner inte alls igen mig i chalis beskrivning om att den skulle vara för klen.

Fein Multimaster.
 
Bäst: Festools Domino, TS 55a (med skenor), GCS10SD samt Feins Multimaster.

Sämst: Blöd&Däckas Laserpass med regelfinnare. Totalt värdelös för alla utom tillverkaren. Timmermanspennan och tumstocken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.