Vilket verktyg är bäst för att skruva upp dessa röda muttrar (väl?) som syns på fotot? De sitter hårt och har suttit där länge... Vill gärna kunna återanvända dem.
 
  • bild (7).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog ingen mutter, skulle tro att det är en fransk träskruv och lämpligt verktyg är hylsnyckel.

Mvh
Cm
 
Vad som helst men inte en skiftnyckel....
 
Det där är nog snarare fransk skruv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fransk_skruv

Om det nu inte sitter en mutter på andra sidan.

Jag skulle använda en hylsa och långt skaft (precis som man gör med hjulbultar/muttrar på bilen).
 
Tack!!
 
Ser att det finns hylsnyckelsats 1/4" och 1/2". Förstår inte skillnaden. Vad behöver jag?
 
kia2 skrev:
Ser att det finns hylsnyckelsats 1/4" och 1/2". Förstår inte skillnaden. Vad behöver jag?
Måttet anger storleken på infästningen av hylsan (den du sätter på skruvskallen/muttern) och skaftet (spärrskaft, ledhandtag etc). I ditt fall behöver du 1/2", då du troligen behöver 13mm hylsa eller större. (Normalt går 1/4"-satserna bara till 13mm, medan 1/2"-satserna börjar där)

När du ska lossa är det lämpligt att försöka "slå" loss skruven (i rotationsriktningen) isf att försöka "segdra" tills den lossnar.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Det finns väl 3/4" också, men de är inte lika vanliga som 1/4" och 1/2". Och ska man ha långt skaft är det ju nästan bara 1/2" som gäller (t.ex. skaft för att lossa hjulbultar har ju oftast 1/2" fäste).

Sitter skruven hårt lär man ju dra av 1/4" också...
 
Finns 1" också.

Men det där drar du lätt loss med ett 1/2" ledhandtag med cheaterpipe
 
En mutterdragare, som man använder för att ta loss hjulbultar med, kan funka bra. Sist jag hade en hjulbult som satt fast så togs den lös med en rejäl mutterknackare.

Köp nya skruvar om det blir den minsta skada på dem, kostar inte många kronor.
 
En vanlig (U-)ringnyckel funkar nog utmärkt. Har svårt att tro att de sitter extremt hårt.
 
En passande hylsa med sexkantsfattning minimerar risken att runddra bultskallen.
Använder själv alltid just sexkants hylsor där det är möjligt när det är skruvar/bultar/muttrar som sitter extra hårt fast och jag vill minimera risken att skada skruv/bultskallen/muttern.
 
Kruxet är väl att den är övermålad, att skrapa bort färgen först lär underlätta. Men "rätt" hylsa kan man ju "knacka" fast.
 
Att den är övermålad är inga problem, bara knacka på en hylsa, och som sagt, använd sexkant. Är det gammal skruv så finns det ju risk att det är tum fattning också, så håll koll på att hylsan verkligen passar för annars lär det bli runddraget.

Är nog en hel del 1/2" skallar som blivit förstörda med 13mm hylsor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.