Hej,

Nu ska jag lägga in el-rör i taket på vårt nya kök. Där sitter gips nu som ligger ca 1 cm från ett gammalt innertak/trä nånting. Hade tänkt att sned-skära ut lagom stora gipsbitar, fräsa ut utrymme för dosor och rör och sedan montera tillbaka gipset med rot-dosor och rör.

Vad ska jag använda för verktyg för att fräsa. Funderar på att köpa en handöverfräs, kan det vara något? Vilken då isåfall.

Hälsn,

/ FS
 
En billig handöverfräs från Jula eller CO gör garanterat jobbet. Om du bara behöver den för detta jobbet, köp en billig, gör du andra snickeriarbeten, köp en rejäl.

Jag har en mellanprisvariant och kör med billiga stål när jag ska in och fräsa i väggar för rör/slang. Det är nämligen allt för vanligt att man kör på en och annan spik och det är lite surt om stålet kostar 250 kr då. Det finns betydligt billigare.
 
Jag har gjort liknande insatser med en eldriven motorsåg (alltså kedjesåg).

Om jag förstår dig rätt så har du tänkt ta bort gips försiktigt, och sedan fräsa det bakomliggande träet, då är det risk att du får ganska djupt fräsdjup. så tycker jag det känns bättre med motorsågen som har lite längre räckvidd.
 
Motorsåg tycker jag låter farligt. Det är i taket han ska jobba så jag tar nästa verktyg som tips. ;) Jag skulle nog köra med antingen vinkelslip med sådan där kedja på eller en handklinga med skit klingan på. Lättare att få det rakt än med fräsen.
 
Motorsåg skall man iofs ha respekt för, men jag brukar börja med att måtta med sågen avstängd och se till att aldrig ha den rakt ovanför huvudet, och även ge den et par "låtsaskast" när den är avstängd för att kontrollera att jag inte under någon del av snittet har den för nära kroppen.

Nu skall man komma ihåg att en elvariant av motorsåg är lite mer lätthanterlig än de besindrivna, den kastar inte lika hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.