Har tagit över ett hus, lämnat är massvis med saker från gamla tider. Sparat lite småsaker vilket nu väckt min nyfikenhet. Tror att någon som bott i huset varit inkallad under kriget(2a) , kanske som frivillig i Finland. Hittat klippböcker med tidningsartiklar om finnarnas kamp. Och lite mössor/armbindlar etc etc.

Någon som vet vilken vapengren denna myssan hör till ? Vingarna känns som flygvapnet, men facklan passar ju inte in. I flygvapnet är det väl en propeller där ?
Föremål från andravärldskriget, inklusive militärmössa med vingmärke, armbindlar och klippbok märkt 'KRIGET'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Vingarna sitter nog på en stiliserad granat, så artilleriet skulle jag gissa på.
 
Låter plausibelt, en flygande granat helt enkelt. Men har också hittat ett gäng med försvarets motorcykel ställ, med samma symbol. Han kanske var någon typ av mcordonnans ? De har väl sådana inom artilleri också...
 
Det är ett truppslagstecken. Det liknar luftvärnet.
 
NU fick ni mig på rätt spår med luftvärnet tipset. Men vingarna är mycket större än deras. Hittade denna bilden. Kan "luftskyddsföreningen" vara någon tillfällig gren de hade under kriget ? Och i så fall varför är det finska färger på armbindeln?
Gammal emaljerad nål med L.S.F. och en dubbelörn omgiven av blå bakgrund och gyllene detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.