Vi har köpt ett 1,5 plans modulenthus (torparegrund) byggt 1980 i mellanskåne. Vi har mekanisk frånluftsventilation och ett vattenburet system med elpanna. Det finns en vedkamin i vardagsrummet. Vi har oxå en avfuktare i grunden.

Jag och maken dividerar nu om vilket värmesystem vi ska byta till. Makens första alternativ, pelletspanna/kamin, faller på att vi inte har möjlighet att förvara pellets på önskvärt sätt.

Vi behöver hjälp och råd. Vad hade ni valt i vårt ställe?
 
Ja, varför inte en IVT495, det är en kombinerad frånlufts- och markvärmepump...under förutsättning att ni har tomt att lägga ner kollektorslang/kompaktkollektor. (www.ivt.se) Detta i kombination med en kamin när det blir som kallast tycker inte jag skulle vara så tokigt, men jag tror inte att alla håller med...eller vad säger du CarMan ;)
 
vi hade samma typ av hus på 130m2 och total elförbrukning på 10-12000kWh/år tack vare flitig eldande i vedkaminen. Det eldades varje eftermiddag och på heltid under helgerna. Elvärmen var inställd på 18-19 grader när vi inte var hemma. Vi tyckte att ett investering i ett annat uppvärmningsystem inte var ekonomiskt försvarbar. Vi trivdes med vår vedkamin och all det jobb den krävde (ca 10m3 ved).
Om ni kan göra likadant så kanske blir elräkningen acceptabel och ni slipper investera i en ny uppvärmningsystem redan första inflyttningsår :-/. Det ger en längre betänketid utan att ni blir ruinerade av elfakturor och samtidigt provar ut det system ni redan har i huset.
gaia
 
Att elda flitigt i kaminen är inte ett alternativ som faller mig i smaken! För maken är det dock mera lockande. Jag arbetar nämligen hemifrån och han är ofta bortrest.
 
Ett alternativ kanske vore comfortzone.. ::)
En frånluftsvärmepump med nästan samma prestanda som jord/bergvärme, Den finns i 2 storlekar där den mindre ger 5 kW o den större 6,5 kW mot en Ivt 490 som ger 2 kW vilket inte räcker till mycket mer än att värma vv..
http://www.comfortzone.se/
 
AnnaKanin skrev:
Att elda flitigt i kaminen är inte ett alternativ som faller mig i smaken!  För maken är det dock mera lockande. Jag arbetar nämligen hemifrån och han är ofta bortrest.
AHA ;D
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.