Hej,
Håller på att planera för mitt hus och har nu kommit till planeringen för garaget. Min fråga till er angående hur man skall värma upp garaget har säkerligen ”stöpts och blöts” i flera omgångar här på forumet men jag vill ända starta en ny tråd.

För att ni skall kunna ge mig någorlunda vägledning i ämnet så ger jag er här liten bakgrund om garaget samt vad det skall användas till (se även bifogad bild på garaget):
• Garaget är ett enbilsgarage med måtten 4,7m x 9,75m, där de sista knappa 3 metrarna av garaget kommer att vara ett förråd
• ”Golvet” kommer att vara platta på mark där plattan kommer att vara isolerad
• Väggarna kommer antagligen att isoleras med 4 tums isolering
• Taket kommer säkerligen att ha en något tjockare isolering, typ 6 tum

Användningsområde för garaget:
• Användningsområdet för garaget kommer inte att vara för att ligga under bilen på garaget för att meka med bilen
• Jag ser framför mig att garaget till stor del kommer att användas till stå vid snickarbänken, ungarnas pingisturneringar samt att det framtida löpbandet säkerligen kommer att nyttjas i garaget.

Som jag ser det så finns det 3 olika former av uppvärmningssystem som jag kan använda:
1) Vanliga el-element (antingen oljefyllda eller vanliga element)
2) Passa på att gjuta in vattenburen golvvärme i plattan och nyttja husets Nibe-panna med vattenburen elvärme.
3) Koppla på en luftvärmepump

Nu till mina frågor:
A) Vilken av de ovannämnda värmesystem skall jag välja om jag är ute efter att ha ett garage som inte är dyrt att väma upp?
B) Vilka för och nackdelar finns det med de 3 olika uppvärmningssystem?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Anders
 
W
Banders skrev:
Hej,
Håller på att planera för mitt hus och har nu kommit till planeringen för garaget. Min fråga till er angående hur man skall värma upp garaget har säkerligen ”stöpts och blöts” i flera omgångar här på forumet men jag vill ända starta en ny tråd.

För att ni skall kunna ge mig någorlunda vägledning i ämnet så ger jag er här liten bakgrund om garaget samt vad det skall användas till (se även bifogad bild på garaget):
• Garaget är ett enbilsgarage med måtten 4,7m x 9,75m, där de sista knappa 3 metrarna av garaget kommer att vara ett förråd
• ”Golvet” kommer att vara platta på mark där plattan kommer att vara isolerad
• Väggarna kommer antagligen att isoleras med 4 tums isolering
• Taket kommer säkerligen att ha en något tjockare isolering, typ 6 tum

Användningsområde för garaget:
• Användningsområdet för garaget kommer inte att vara för att ligga under bilen på garaget för att meka med bilen
• Jag ser framför mig att garaget till stor del kommer att användas till stå vid snickarbänken, ungarnas pingisturneringar samt att det framtida löpbandet säkerligen kommer att nyttjas i garaget.

Som jag ser det så finns det 3 olika former av uppvärmningssystem som jag kan använda:
1) Vanliga el-element (antingen oljefyllda eller vanliga element)
2) Passa på att gjuta in vattenburen golvvärme i plattan och nyttja husets Nibe-panna med vattenburen elvärme.
3) Koppla på en luftvärmepump

Nu till mina frågor:
A) Vilken av de ovannämnda värmesystem skall jag välja om jag är ute efter att ha ett garage som inte är dyrt att väma upp?
B) Vilka för och nackdelar finns det med de 3 olika uppvärmningssystem?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Anders
1) Vanliga el-element (antingen oljefyllda eller vanliga element)
Rätt billigt men dyrast i drift. Enkel installation.

2) Passa på att gjuta in vattenburen golvvärme i plattan och nyttja husets Nibe-panna med vattenburen elvärme.
Billigast i drigt om det nu är bergvärme du har. Klart dyrast av de tre alternativen att instalera då du behöver kullvert samt slingor i golvet. Frågan e om du tjänar in detta på överskådlig tid. Det bästa med detta systemet är ju grym komfort med golvvärme.

3) Koppla på en luftvärmepump
Köp en billig luft-luft pump för runt 5-10 000, Finns många bra för runt 5 om du kållar på tex värmepumpsforum. Denna lösningen är minst lika billig som direkt el men ger billigare drift.

Så det e upp till dig om du vill ha komforten av golvvärme eller om det räcker utan. Hade alla gånger kört med en billig luft-luft pump.
 
Det är ju bara du som kan bestämma utifrån dina värderingar, önskemål och ekonomi men jag skulle dock antagligen ångra mig om jag inte hade dragit in vattenburen värme när du har det i huset och eftersom garaget skall användas till mycket mer än till bara bilförvaring.

Jag är även svag för golvvärme så jag hade klart gått på alt. 2.
 
Ett "problem" som man bör tänka på när det gäll luft vp är att dessa ej gåra att sänka mer än till ca 16 grader börvärde. annars ok billigt inköp
kyla sommartyid om du skulle svettas när du mekar.
 
Alt. 2 men framför allt mer isolering, 100 mm isolering i vägg o 150 mm i tak är på tok för lite då det tydligen ska navändas med full värme..
Dubbelt i vägg o 3 ggr så mycket isolering i tak bör du välja..
 
Inte golvvärme i garaget. Du behöver MYCKET isolering. 15 cm frigolit lär vara för lite enligt de jag har rådfrågat. Jag har 14 cm.
Jag har bergvärme och drog ut en fläktkonvektor till garaget. Det går mycket effekt om du inte isolerar mycket. Glöm inte ventilationen. Det blir mycket vatten från en snömoddig bil om du kör in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.