Hejsan,
Jag planerar att bygga en 1 plans villa på 132 m2 och var från början övertygad om att frånluftsvärmepump var grejen eftersom alla kataloghus kör med det i sina kataloger.

När jag läser här surras det om FTX och en del dissar frånluftsvärmpumpar.

Vad rekomenderas till en 1 planerare på 132 med 4-5 pers?
Vad är en FTX? Som jag har fattat det så är det en värmeväxlare för ventilationsluften men inte en frånluftsvärmepump?!
Kombinerar man den med Bergvärme?
Vad kostar dylika system?

Tack på förhand!
 
Var i landet skall huset ligga? I södra sverige kan en frånluftsvärmepump fungera ganska bra.
 
I gävle
Vad jag fattar så är det många som kör med frånluftsvärmepump även här.
Men det är alltså beroende av den effekt man tar ut?
 
ftx är som su sa själv en värme växlare so tar hand om värmen i luften som lämnar huset o värmer intagningsluften med den så gott det går.
men du måste ju ha nån annan värme källa som värmer själva huset. Det kan i prinsip vara vilket system som helst, då ftx inte siter ihopp med nått annat än sigsjälv (tillexempel direkt el, bergvärme eller ved m.m.)
 
en frånluftsvärmepump, (vil inte andvända ordet, men gör det ändå) "tar tilvara" på den energi som finns i utgående luft, sen kan den göra varmvatten eller radiatorvatten med det. problemet som du redan läst dig till är att den pågrund utav mängden luft som lämnar huset, inte kan få så hög effekt & därmed behöver stor hjälp av den inbyggda elpatronen.
 
Men du rekomendarar alltså bergvärme el dyl även till nybyggd 130 m2 en planare? Blir lite mera pengar misstänker jag. Vad kostar ett FTX system då? Måste ju vara lite pyssel att få dit ett sådant.
Går ftx verkligen att kombinera med frånluftsvärmepump? Jag tänker att det är samma sak bara att frånluftspumpen inte värmer inluften!?

Som jag fattar det är ju FTX ett ventilationssystem och det får man ju med på köpet vid frånluftspump?!
 
Nä, bergvärme är helt klart overkill. Kör en Comfortzone eller markvärme. Bergvärme tar toklång tid för dig att tjäna in. Det är nästan så att pumpen kommer att lägga av innan du är i närheten.

FTX tycker jag man skall satsa på om man anser att komforten är viktig. Fördelen är föruppvärmd (och renad) tilluft vilket gör att du slipper kallras från luftintagen. Besparingen ett FTX gör är relativt liten ca 3000-5000 kWh/år. Kostnaden ligger nog runt 40 000 i din husstorlek. Bra att ha t.ex. om billig fjärrvärme finns i närheten.

Jag är osäker om FTX och frånluftsvärmepump funkar. Det låter inte som en bra kombination. FTX bygger på att man har ett tätt hus. Om du har slagit hål i ytterväggarna för att ge luftintag till värmepumpen drar du ju tjuvluft härifrån. Dessutom får du 2 system som driver ventilationen.....låter inte bra. Däremot kan du kombinera luft/luft med både FLVP och FTX om du är ute efter att få ner energikostnaden.

Kolla min tråd här på värmepumpsforum som kanske kan väcka lite idéer. Nyckeln är att beräkna ditt hus toppbehov och totala energibehov för att du skall kunna bedöma vilket system du skall satsa på. Vi skall själva bygga 190kvm i Uppsala.

Carman - kolla gärna in min tråd du med. Skulle gärna få lite input från dig!

Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum!
 
Jag har en Comfortzone FLVP själv till ett hus på 280 kvadratmeter, Jag är hur nöjd som helst med den. uppvärmingen ligger på 6000 kwh/ år + lite ved eldande (runt 3 kubik skulle jag tro).
Det lönar sig inte med bergvärme för dig och vad beträffar FTX så vågar jag inte utala mig riktigt om det, för det kan jag för lite om, men det verkar ju inte spara tillräckligt för att vara lönsamt.
 
jj800storm skrev:
Men du rekomendarar alltså bergvärme el dyl även till nybyggd 130 m2 en planare? Blir lite mera pengar misstänker jag. Vad kostar ett FTX system då? Måste ju vara lite pyssel att få dit ett sådant.
Går ftx verkligen att kombinera med frånluftsvärmepump? Jag tänker att det är samma sak bara att frånluftspumpen inte värmer inluften!?

Som jag fattar det är ju FTX ett ventilationssystem och det får man ju med på köpet vid frånluftspump?!
FTX o frånluft värmepump går inte. (en FLVP är mer ett ventilations system än värmekälla)
när jag pratar frånluftsvärmepump, menar jag dom som följer med husen & som är på knappa 2 kW o har COP på ca:2
Bergvärme trorjag inte är nån bra lösning til så litet hus.
Men en ytjordvärmeanläggning kan bli riktigt lönsam om man planerar så att den förläggs i samband med andra markarbeten! Annars funkar kanske en ComfortZone bra, men jag har ingen erfarenhet av dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.