4. Fjärrvärme - kommunen ger rabatt och investering (inkl inkoppling, utrustning) hamnar på ca 20 kSEK. (eventuell uppgradering till FTX-ventilation kostar ca 40-50 kSEK men den är nog svår att räkna hem).
Från vad? Jag antar från enkel frånluft. Merkostnaden för Xet, dvs från FT till FTX blir normalt mycket lägre, typ 10.000.

Fjärrvärme är annars oslagbart bekvämt, men sedan beror det på prisbild och om du "litar" på din leverantör.
 
Jag skulle sätta in jordvärme &typ FLM som ventelation.
det borde landa på 80 000:- totalt, om man gräver isamband med dom andra markarbetene
 
Ett förslag:

1. Isolera ordentligt!
2. FTX-ventilation (god ventilation är viktigt!)
3. Vattenmantlad pelletskamin i vardagsrummet, kopplad till en ack med elpatron
4. Solpaneler

Denna lösning är inte billigast, men miljövänlig och modern. Själv kommer jag att ha vattenmantlad braskamin, men om man vill ha mer automatik så är ju pellets oöverträffat. Speciellt bra är det om man kan bygga ett större pelletsförråd typ bakom väggen, bakom kaminen, eller något i den stilen.
 
S
Skulle göra mig så mkt oberoende av el som möjligt.

Vi bygger ute i skogen och ska nog köra på
Vattenmantlad Kamin
Acktank (Soltank)
Solfångare för varrmvatten på sommaren
 
steelis skrev:
Skulle göra mig så mkt oberoende av el som möjligt.

Vi bygger ute i skogen och ska nog köra på
Vattenmantlad Kamin
Acktank (Soltank)
Solceller för varrmvatten på sommaren
Lite begreps förvirring här:

Solceller levererar elenergi. Det är solfångare som du menar då dessa levererar uppvärmt vatten till en acktank för varmvattenproduktion.
 
S
roli skrev:
Lite begreps förvirring här:

Solceller levererar elenergi. Det är solfångare som du menar då dessa levererar uppvärmt vatten till en acktank för varmvattenproduktion.
Ja naturligtvis :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.