Hej hej!

Skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om vilket uppvärmningsystem som är billigast och bäst vid nybygge. Jag sitter och planerar att bygga nytt hus som kommer vara ca 150 m2 i enplansformat.
Det är ju en jungel och alla tycker ju att sitt system är bäst  >:(
 
Vad för typ av grund/ isolering / fönster etc spelar stor roll. Planerar ni sätta in kamin?
Skulle själv kört med bergvärme, energifönster, kamin och rejält med isolering.
 
Precis som ovanstående säger så spelar det stor roll hur huset är uppbyggt.
Vårt hus har stora glaspartier som värmer huset rejält vilket för vår del utesluter ett system med golvärme.
Ett sånt system är för trögt.
Ex På morgonen blir det kallt på golvet, då slår värmen till. Efter en 8 timmar har golvärmen värmt plattan och då strålar solen in.

I vårt fall valde vi ett system med luftvärme kopplat till värmepump. På detta sätt reagerar det snabbt, vi får bra luft samt slipper kallras. (har en glasvägg som är 6 meter hög)
Hur ekonomin blir i det hela kan jag inte uttala mig om förren om nåt år eller två men hittils verkar det lovande.

Nackdelen med ett sånt här system är att jag har svårt att komplittera med bergvärme samt att man får tänka efter före så att det blir ett tyst system.
Du får rengöra filter rätt ofta.
Fördelen är att jag har 0,2 grader skillnad från golv till tak på en takhöjd på 7,4 meter.
Luftkvaliten är ypperlig och rent estetiskt är det ok med luftdonen i golvet. (jämfört med element som i mitt fall skulle vara alternativet)
 
Hmm. Är vattenburen golvvärme ett trögt system även om det anläggs på krypgrund? Har mina ögon på Hjältevadshus (Björken), men skulle gärna byta ut radiatorerna mot vattenburen golvvärme... (tillval)

Finns det annars några risker med just den lösningen? Ekonomi :surprised: , fuktproblem ??? etc.

Som komplement hade jag tänkt ta en braskamin för att stödelda under vintermånaderna (värmesystemet drivs annars med frånluft).
 
Bob_the_builder
Nej, golvvärme på träbjälklag (tex över krypgrund) är inte jämförbart med ingjuten. Dock bör man eftersträva en lösning där så lite trä som möjligt ligger ovanför slangen. Trä betyder inte att systemet blir trögreglerat, men däremot isolerar det, vilket driver upp vattentemperaturen som värmepannan ska producera (den s k framledningstemperaturen). Se till att få svar på hur Hjältevadshus löser slangförläggningen. En 22 mm spånskiva och därefter 15 mm parkett ovanför slangen är ett mindre bra alternativ.

Dyrare än radiatorer lär det bli, men tillvalskostnaden borde väl finnas med i prislistan hos hustillverkaren?
 
  • Gilla
Red_Hen
  • Laddar…
Tack, Bob!

Jodå, svaret ang kostnad fick jag i en annan tråd (suveränt forum, detta!) - drygt 40 K. Vilket det kan vara värt... om det inte, som sagt, leder till tekniska problem och en dubblad driftskostnad :surprised: . Ska naturligtvis kolla med Hjältevadshus, får återkomma när jag hört hur de resonerar.
 
Satsa på vattenburen värme i någon form, så att du kan hänga med i utvecklingen i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.