Hej,

Jag står inför ett kommande takbyte och är villrådig kring valet av undertak.

Vi bor i en 1,5 plansvilla från -79 med betongpannor och undertak av masoniteplattor. Plastad isolering med varmvind. Det har mig veterligen inte varit några problem med läckage genom åren. Inte heller några problem med fukt eller liknande på vinden.

1# Helst skulle jag vilja ha råspont med papp men är osäker på om vi framöver kan få problem med fukt på vinden då vi inte har någon vidare ventilation (vad jag kan se).

2# Alternativt till råspont skulle man kunna köra med nya masoniteplattor igen (eftersom det uppenbarligen fungerat).

3# Eller ett tredje alternativ från offerter via fått. Diffusionsöppen genomtrampsäker underlagsduk (Divoroll Prima)

Kostnadsmässigt spelar valet ingen roll utan jag vill få den bästa och mest långsiktiga lösningen för vårat hus men vill samtidigt undvika framtida problem på vinden.

…Hur hade ni resonerat?

Tack på förhand för era svar!
 
Vad är det som hindrar att du förbättrar ventilationen om du gör om taket? Masonit skulle jag aldrig överväga igen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vad är det som hindrar att du förbättrar ventilationen om du gör om taket? Masonit skulle jag aldrig överväga igen.
mm det är sant. Det blir isådanfall i dialog med en snickare för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.