Ska ställa en contura eldstad, där det tidigare stått en kakelugn.
Betong/cementplattan under har en mörkare del som jag misstänker är lackad som golvet samt på sidorna är det samma material men obehandlat. Mitten är vit puts av något slag som målare lagt i för att fylla ut efter att kakelugnen tagits ned.

Hus från 1897, trähus

Jag vill ha ett utseende på hela ytan, hur hade ni gjort?
Plåt över hela?
Ta bort det vita och hitta annan cement som har snarlik färg och sedan lacka allt?
Måla i en golvfärg, typ mörkgrå?
Knacka bort allt och gjuta nytt?

Jag är väldigt kluven…
 
  • Renovering av golv pågår, betong, verktyg, arbetsmaterial, slipmaskin, hörn av rummet, pappskydd, trä- och betongytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i rum, målarfärg, slipmaskin, verktygslåda på trägolv vid vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var för måla och få en skitig yta med tiden eller betong. Lägg en snygg klinker under den delen som täcker det upp det som inte ska synas. Lätt att håla rent och snyggt, samt en massa mindre arbete.. Bara jämna av och sätta med fix.+ foga.

Edit Du ska fylla upp ordentligt under klinkern så den får bärighet på hela ytan annars kan den spricka av kamintyngden.
 
Plåt över hela rubbet och ut en bit över trägolvet. Det ska du ju ha i vilket fall; då ser det ut som om det ska vara så, alla glada och nöjda. Tror det blir enklast och billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.