Jag har tittat runt en del, men all fakta (som ofta skiljer sig) gör mig bara snurrigare.

JAG SKA: Göra ett trädäck nära huset 4m x 16m . Och rätt nära marknivå (ett par dm ovan mark)
Jag tänkte bygga den på stenplattor.
Jag hade matjord innan men har nu sand där den ska vara, långt ner.

Jag förstår det som att jag INTE kan bygga direkt på sanden utan måste gräva bort sand och sedan markduk och sedan makadam?[1]
[2]Är detta korrekt?
[3]vilken storlek på makadam?
[4]Vilket djup ska makadamen ha?

[5]Varför ska det dräneras med makadam? Har det ENDAST att göra med virkets livslängd att göra?

Mvh
 
T Tandberg skrev:
Jag har tittat runt en del, men all fakta (som ofta skiljer sig) gör mig bara snurrigare.

JAG SKA: Göra ett trädäck nära huset 4m x 16m . Och rätt nära marknivå (ett par dm ovan mark)
Jag tänkte bygga den på stenplattor.
Jag hade matjord innan men har nu sand där den ska vara, långt ner.

Jag förstår det som att jag INTE kan bygga direkt på sanden utan måste gräva bort sand och sedan markduk och sedan makadam?[1]
[2]Är detta korrekt?
[3]vilken storlek på makadam?
[4]Vilket djup ska makadamen ha?

[5]Varför ska det dräneras med makadam? Har det ENDAST att göra med virkets livslängd att göra?

Mvh
Vi byggde 2 altaner på mark i vårt gamla hus.

Vi hade samma förutsättningar som ni (nästintill); det var matjord på sand. Vi (en kompis med grävmaskin...) grävde ur ca 15 cm, la markduk och sedan makadam 8-16 på framsidan och 16-32 på baksidan. Anledningen till att det blev olika var för att på framsidan gick makadam-delen utanför altanen - så det blev snyggare/bekvärmare med mindre fraktion.

Så som jag fattat det så dränerar makadam bort fukt effektivt - så du inte har fukt ståendes direkt under träet.

Hur djupt man gräver/hur tjockt lager med makadam beror nog lite på underlaget. Vår f.d. granne hade så sank mark på sin tomt så de grävde ur 50-60 cm(!) och fyllde med makadam. Sedan passade de på att dränera marken också vid/runt altanen - det kan ni ju fundera på om ni ska göra samtidigt när ni ändå håller på.

I båda fallen så grävde vi med lite lutning bort från huset så att vi inte fick vatten som tryckte in mot huset.

Körde sedan med padda också, för att komprimera materialet.

Jag byggde altanerna helt flytande, dvs inte förankrade i huset. Det var enklast (för mig).

Givetvis bygga trädäcket med fall bort från huset.

Jag hade plattor över, så jag la plattor under regelverket var 30:e cm typ. Det var nog "för bra" egentligen men då blev jag av med plattorna!

Det kan verka lite "ostabilt" att bygga så men när ni väl fått på trallen det sista så väger ju altanen rätt mycket så det blir väldigt stabilt.

Ena altanen byggde jag med reglar 170x45 och andra med 195x45. Anledningen till grövre reglar på den andra var att jag tänkte att vi skulle glasa in den. Båda blev sjukt stabila och i synnerhet den med 195x45. Inte en tillstymmelse till svikt (säkert mycket tack vare mina många plattor också). Det var rätt bökigt att hantera 195x45 dock, så om ni inte ska parkera typ en bil på altanen så räcker det med 170x45 skulle jag säga.

Ett tips är att om altanen är relativt stor, vår ena var 6x9 meter, är att dela upp regelverket i olika sektioner. Jag gjorde den stora i 3 olika sektioner - som jag sedan förankrade med varandra. Det var lite oregelbunden form så det var lättare för mig att hantera på det viset.

Om ni inte orkar gräva hela så skulle ni kunna gräva ut bara där plattorna ska vara (då hade jag dock grävt djupare, minst 50 cm), lägga markduk, sedan makadam och sedan plattorna på där. Detta för att dränera bort vatten under plattorna för att inte det ska frysa och trycka bort plattorna (eller så gjuter ni plintar i hålen istället för plattor). Sedan kan ni lägga en åldersbeständig plast på marken för att inte få fukt som vandrar upp till altanen. Men jag är osäker på hur bra det blir under plasten över tid, lär väl bli rätt äckligt...
 
Redigerat:
T Tandberg skrev:
Jag har tittat runt en del, men all fakta (som ofta skiljer sig) gör mig bara snurrigare.

JAG SKA: Göra ett trädäck nära huset 4m x 16m . Och rätt nära marknivå (ett par dm ovan mark)
Jag tänkte bygga den på stenplattor.
Jag hade matjord innan men har nu sand där den ska vara, långt ner.

Jag förstår det som att jag INTE kan bygga direkt på sanden utan måste gräva bort sand och sedan markduk och sedan makadam?[1]
[2]Är detta korrekt?
[3]vilken storlek på makadam?
[4]Vilket djup ska makadamen ha?

[5]Varför ska det dräneras med makadam? Har det ENDAST att göra med virkets livslängd att göra?

Mvh
Varför inte marksten när det är så pass nära marken?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.