Har frågat många bekanta vilket underlag som är bäst i garaget, men ingen har något riktigt bra förslag. De jag övervägt är:

*Måla (problemet är vilken färg man ska använda, epoxy är svindyrt och håller enligt vissa ändå inte)
*Sätta vanlig plastmatta (har dock svårt att tro att den håller i längden)
*Lägga klinker (känns överdrivet lyxigt i garaget, dessutom risk för halka, repor mm)
*Dammbinda betongen (kanske enklast, men hur blir resultatet?)

Tacksam för tips.
 
Jag ska köra klinkers i mitt garage. Varför inte lite lyxkänsla där? Det sänker ju inte andrahandsvärdet direkt (om man nu måste sälja)
Det är åxå väldigt lätt att hålla rent och det absolut snyggaste enligt mig. ;)
 
Håller med klinkers är riktigt snyggt. Ämnet har behandlats tidigare. Någon rekommenerade ngn slags granit klinkers (pressat eller om det var solitt) som skulle vara tillräckligt hårt att kunna använda domkraft, tappa verktyg, använda dubbdäck etc.. Ska själv använda det tänkte jag. När jag völ byggt färdigt.
/CC
 
Slipad betong.

Det går ju ståla betongen väldigt hårt när man gjuter och får ju då en kanonyta att ha som garagegolv. Går ju dambinda om man vill men det blir ju också lite glatt.

Skall man sätta klinkers i garaget så skulle jag rekomendera att gjuta fast dom och inte sätta dom med vanligt fix. Vi har ett rum på jobbet där halva golvet är gjutna klinkers och halva golvet med fixade klinkers och det är bara dom på fixade sidan som pajjar och lossnar.


Jag har funderingar på att antingen ha välslipat betonggolv eller ett epoxigrus golv. Jäkligt bra men tål nog inte att man tappar tyngre grejer på det utan att det spricker.
 
Har även funderat på den typ av beläggning som bl a brukar finnas i vissa tvätthallar/verkstäder. Ser ut som någon slags "sandpapprad" matta.

 
G
Oxanolja.Billigt och bra.
 
GR B skrev:
Oxanolja.Billigt och bra.
Kan du utveckla tack? Hur funkar den?
 
Med stor risk för felstavning keramiskbetong eller heter det keramiskt klinker .Det brukar användas på t ex Mc donalds och i gallerior och affärer ,Bilhallar mm .
 
G
Hej.Det billigaste du kan använda är faktiskt oxanolja.Dock tål den inte bensin,men du kan väl ha skydd på golvet om du plaskar med bensin.Är lite mörk till färgen,men jag tror att det går att ljusa upp den lite.Ring närmaste färghandlare och fråga om oxanoljan.
 
Tack för tipsen! Ska kolla upp dem.
 
galento
GR B skrev:
Hej.Det billigaste du kan använda är faktiskt oxanolja.Dock tål den inte bensin,men du kan väl ha skydd på golvet om du plaskar med bensin.Är lite mörk till färgen,men jag tror att det går att ljusa upp den lite.Ring närmaste färghandlare och fråga om oxanoljan.
Håller med GR B,vi har oxanolja (Jotun) på golvet på jobbet och det funkar bra,enkelt att bättra,dessutom lättstädat(mek.verkstad).Vi hade ett golv i en annan del av fabriken liknande det på Epoxigubbens länk och det funkade inte alls,stora flak lossnade,var svårstädat med sin sträva yta och t.ex däckmärken var svåra att få bort,efter detta bestämdes att aldrig mer denna typ av golvbeläggning.I.o.f så blir ju slitage i ett privatgarage inte på långa vägar jämförbart.Skulle själv välja oxanoljan p.g.a att den är lättskött,vettigt pris och enkel att bättra på,dessutom tycker jag det är snyggare med en enhetlig färg än t.ex en del marmofloor golv jag sett,men som sagt,smaken är ju olika. ;)
 
Vilket är garagets huvudsakliga användningsområde?

Skall du bara ha det som parkeringsgarage samt lättare mekjobb så skule jag rekomendera ett epoxigol. Lackar man det i dubbla eller trippla lager så blir det slätt och lättstädat. Vi har sådan på jobbet i livsmedelslokaler och det är lättstädat och bra.

Skall du utföra större mekaniska arbeten på bilen såsom motorrenoveringar och liknande där det finns risk för att tappa tunga hårda saker så är nog oxanoljan ett bättre alternativ. Epoxigol tål inte stötarna så himla bra och har man slagit hål på det ner till betongen så börjar det krypa ner vatten under om det är en blöt miljö och sedan får man stora "bomytor" som släpper som hela flak.

galento: skall ni flytta grejer på detta golv så lägg under några fläsksvålar som ni vart och köpt hus charkuteristen och så vattna golvet sedan så går det som en dans. Vi flyttar masnkiner på över tonnet på en man.
 
Garagets huvudsakliga användningsområde är parkeringsplats för bilen och mindre småfix (typ snickerier).

Givet den begränsade användningen är frågan om det är värt att satsa på ett betydligt dyrare epoxigolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.