Skall för första gången prova på att tapetsera en gammal hederlig papperstapet som fondvägg. Den väggen som jag skall tapetsera på hade tidigare en strukturtapet uppsatt på sig och den har jag nu tagit bort så gott det går. På de flesta ställen så lossade den utan problem, men på vissa ställen satt den rätt hårt, så där har jag bara lyckats få bort själva strukturen, så det sitter ett tunt tunt lager tapet kvar (se bifogad bild). Vad skall jag tänka på nu, jag skall spackla alla gamla skarvar, men hur skall jag göra på de ställen där det tunna lagret tapet sitter kvar? Skall jag spackla ett tunt lager runt dom kanterna också, eller hur gör man bäst?

/hedde
 
  • tapet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att ta bort så mycket av tapeten så att inget sitter löst. Sedan så patenterar"målar på med en oljefärg" för att "låsa väggen. Annars så finns det en stor risk att delar av tapeten kommer att lossna under spacklingen.

Sedan är det bara att brespackla.
 
kan du inte bredspackla med perfekt resultat så kör med easy cover(sök på forumet), funkar suveränt. Se bara till att spackla ojämnheter hyfsat ordentligt innan.
 
Har nu fått ner all den gamla strukturtapeten, så nu är det bara den fina gamla 70-tals tapeten kvar, kan jag inte bara spackla skarvarna o sen klistra upp den nya tapeten ovanpå den gamla?

/hedde
 
Slipa eller hyvla ner skarvarna först innan du spacklar. Känn sen med händerna över ytan efter ojämnheter och spackla mer vid behov. Ev. ojämnheter syns direkt genom tapeten.
Är du osäker på resultatet(som jag var) så använd denna easy cover. Kostar 289kr för 1x10m, så är det bara en fondvägg så kan det ju helt klart vara värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.