Hej.
Jag ska tilläggsisolera invändigt med lättbetongplattor som fästs mot putsad tegelvägg.
Dessa ”system” från Ytong/Xella och Bauroc verkar enormt krångliga och dyra. Kan man inte bara använda Finjas eller Webers tunnfogsbruk?
/H
 
H Händige_Helge skrev:
Hej.
Jag ska tilläggsisolera invändigt med lättbetongplattor som fästs mot putsad tegelvägg.
Dessa ”system” från Ytong/Xella och Bauroc verkar enormt krångliga och dyra. Kan man inte bara använda Finjas eller Webers tunnfogsbruk?
/H
Ingen som har erfarenhet?
 
R
H Händige_Helge skrev:
Ingen som har erfarenhet?
Jo det ska funka men du behöver någ få in lite kramlor som förstärkning..
Samt viktigt att bruket är lågalkaliskt avsett för lättbetong..
 
  • Gilla
Händige_Helge
  • Laddar…
N
Vilka lättbetongplattor ska du använda då?
 
  • Gilla
Händige_Helge
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Vilka lättbetongplattor ska du använda då?
Det lutar åt Ytong, 100 mm tjocklek. De ska limmas mot beronggolv och putsad vägg
 
Nu har jag tittat på Webers och Finjas tunnfogsbruk… Finns det någon anledning alls att köpa ett dubbelt så dyrt ”lim” som istället heter blockfix? Jag fattar inte skillnaden på lim från H+H/Ytong och vanligt tunnfogsbruk?
Det blir rejält med tusenlappar i prisskillnad🤔
 
Du är säker på att du ska isolera invändigt?
Vad är det för väggmaterial utvän, och hur mycket isolering?
Speciellt om det är under mark ska du ta en fundering...
 
G
anders07 anders07 skrev:
Du är säker på att du ska isolera invändigt?
Vad är det för väggmaterial utvän, och hur mycket isolering?
Speciellt om det är under mark ska du ta en fundering...
Vad kan hända? Jag har lagt 90mm leca på insidan i källare under mark, ca 15 år sedan och inget speciellt har hänt vad jag märkt, förutom lite mindre kallt och torrare vägg. Leca och bruk ruttnar ju inte, hyfsat kappilärbrytande, lite isolerande. Bör väl funka liknande med lättbetong?
 
G OMathson skrev:
Vad kan hända? Jag har lagt 90mm leca på insidan i källare under mark, ca 15 år sedan och inget speciellt har hänt vad jag märkt, förutom lite mindre kallt och torrare vägg. Leca och bruk ruttnar ju inte, hyfsat kappilärbrytande, lite isolerande. Bör väl funka liknande med lättbetong?
Isolering invändigt kommer att dra in värmeväxlingen längre in inomhus och riskera kondens i väggen, speciellt i eventuella luftfickor.

Det är en liten risk, men den finns så du kanske bör läsa på lite och se över möjligheten att isolera/dränera utvändigt istället.
 
G
anders07 anders07 skrev:
Isolering invändigt kommer att dra in värmeväxlingen längre in inomhus och riskera kondens i väggen, speciellt i eventuella luftfickor.

Det är en liten risk, men den finns så du kanske bör läsa på lite och se över möjligheten att isolera/dränera utvändigt istället.
Jodå, jag är helt med på det med kondenspunk osv och skulle aldrig isolera träkonstruktionen på insidan men det känns rätt riskfritt att "tjocka på" en cement baserad konstruktion med mer cement baserat.
Utsidan, visst är det bra men i vissa fall närapå omöjligt.
 
anders07 anders07 skrev:
Du är säker på att du ska isolera invändigt?
Vad är det för väggmaterial utvän, och hur mycket isolering?
Speciellt om det är under mark ska du ta en fundering...
Jo, det behövs. Tegelhus med putsade innerväggar, betonggolv (senare gjutet).
Huset var tidigare tilläggsisolerat med träreglar, diffspärr och gips. Det höll i ca 20 år, men blev unket…

Nu är tanken tilläggsisolering med icke-organiskt, diffusionsöppet material. Så jag tänker att det rimliga är sätta lättbetongplattor mot innerväggen, sedan putsa.

Tror ni tunnfogsbruk typ weber eller finja gör jobbet, i kombination med antingen Ytong eller H+H Multiplattan?
 
H Händige_Helge skrev:
Jo, det behövs. Tegelhus med putsade innerväggar, betonggolv (senare gjutet).
Huset var tidigare tilläggsisolerat med träreglar, diffspärr och gips. Det höll i ca 20 år, men blev unket…

Nu är tanken tilläggsisolering med icke-organiskt, diffusionsöppet material. Så jag tänker att det rimliga är sätta lättbetongplattor mot innerväggen, sedan putsa.

Tror ni tunnfogsbruk typ weber eller finja gör jobbet, i kombination med antingen Ytong eller H+H Multiplattan?
Här får du funderar lite och ta i beaktande att det kan bli ganska fuktigt bakom lättbetongskivorna så vad du än fäster dem med måste tåla fukt, och fuktvandring.

Problemet kan vara att leca släpper bruket om det blir för fuktigt.

Kanske slå fast skivorna med plastplugg, avsedd för dräneringsskivor?
Du kan ju fästa putsnät samtidigt i pluggarna...
 
anders07 anders07 skrev:
Här får du funderar lite och ta i beaktande att det kan bli ganska fuktigt bakom lättbetongskivorna så vad du än fäster dem med måste tåla fukt, och fuktvandring.

Problemet kan vara att leca släpper bruket om det blir för fuktigt.

Kanske slå fast skivorna med plastplugg, avsedd för dräneringsskivor?
Du kan ju fästa putsnät samtidigt i pluggarna...
Jag tänkte tunnfogsbruk (cementbaserat), som förstärks med infästning varje m2
 
Nu har jag tittat på Webers och Finjas tunnfogsbruk… Finns det någon anledning alls att köpa ett dubbelt så dyrt ”lim” som istället heter blockfix? Jag fattar inte skillnaden på lim från H+H/Ytong och vanligt tunnfogsbruk?
Det blir rejält med tusenlappar i prisskillnad🤔
 
G
Håller precis på att ta bort en liten lecamur/vägg som jag satte mot en rätt fuktig nära 100 år källarvägg för ca 25 år sedan, satte den med klinkers fix. Sitter hårdare än jag önskar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.