Hej,

Som en följdfråga till tidigare tråd har jag nu en fråga ang vilket tryck jag bör ha på varmvattensidan (radioatorsystemet) på bergvärmepumpen? Som saker är konstruerade kan jag nå max 0.6 bar (systemet fylls via det gamla vedeldade systemets ack-tank). Kan detta vara orsaken till mina höga elförbrukning?

Jag har nu jämfört med min granne som har samma pump som jag (IVT Greenline e14). Han har för visso ett lite mindre hus men av samma byggår och konstruktion. Alla hans kurvor är ställda högre, han håller lite varmare än oss, men han har ca halva elförbrukningen :confused:
 
Kommer VP att värma acctanken också så kanske det försvinner en den energi den vägen.

Vattentrycket har absolut inget med elförbrukningen, 0,6 bar räcker för ett system som är 6 m högt ovanför manometern.
Allt med IVT och greenline verkar lite leksaksaktigt (för mig som bor i Norrland) När värmepumpen inte räcker så startar en elvärmare och där är det kW mot kW.

Om grannen behöver 2 kW stoppar han in ca 500W (cop=4)

Om du behöver 4 kW stoppar du in 500W + 2000W = 2500 W, i runda slängar 5 gånger mera el.

Behöver du 2500W så stoppar du in dubbelt med el.

Protte
 
Nu har han inte skrivit nått om elpatronen startar eller ej, fast det skulle vara kul att höra timmar som elpat. har varit i drift hos
dig och hur många timmar hos grannen. och hur djupt borrhål har du resp. grannen.
har själv 2st hål på 150m /st och en IVT på 14Kw har 17 tim med elpatron på 2år patronen är ställd på 6kW. Huset är 1,5 plan med källare och 360kvm.
Förbrukar ca:21.000kWtim / år ink. hushålls el. Räknar med att ca:15.500 är till Bergvärmen och 79% går till värme resten till
varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.