Någon som har tips på träslag till badrumsinredning? Det skall bli bänkskiva, skåpsluckor och diverse hållare i samma träslag. Helst skall det vara ett mörkareträslag men inga förbjudna tropiska varianter.

Först var vi inne på att köpa vanlig fur och betsa men det riskerar att bli ojämt. Vi har även funderat på ek och använda någon olja med mörkare pigment.

Bänkskiva och de övriga bitarna måste vara av samma trä/nyans. Jag kommer själv att såga och fräsa dessa sedan.
 
Det man ser i badrumsinredningsbutikerna som är mörkt är mörkbetsad ek, valnöt och wenge.
 
Teak är tät och naturligt fet men man bör nöja sig med olja då. För att lägga till på listan.
 
Mörbetsad ek hade varit snyfft men risken är att de blir ojämnt bestat. Jag har misslyckats förr. Därför tänkte jag att man kanske kunde olja med en mörk olja. Tydligen finns något som heter coofeeoljat men jag har inte hittat någon sådan olja.

Angående teak, wenge och valnöt. Kan man köpa dessa material som skivor och lister någonstans. Stavlimmade bänkskivor brukar vara lätta att hitta men jag behöver även bitar som är ca 15*100 mm och desas bör inte vara stavlimmade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.