Hej,

Vi har ett träd på tomten som sprider sig som ogräs och drar iväg med rötter under hela gräsmattan. Vi har försökt ta reda på vad det är för träd men har tyvärr misslyckats, därför vänder jag mig nu till detta forum.

Bonusfråga: Vi tänker ta ner trädet för att vi vill bygga trädäck på denna plats, hur gör vi det enklast? och hur ser vi till att trädet inte växer upp igen?

Träd med gröna löv på en gräsmatta nära en röd stuga, potentiellt problematiskt för trädäcksbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh//Daniel
 
A
Q quingos skrev:
Hej,

Vi har ett träd på tomten som sprider sig som ogräs och drar iväg med rötter under hela gräsmattan. Vi har försökt ta reda på vad det är för träd men har tyvärr misslyckats, därför vänder jag mig nu till detta forum.

Bonusfråga: Vi tänker ta ner trädet för att vi vill bygga trädäck på denna plats, hur gör vi det enklast? och hur ser vi till att trädet inte växer upp igen?

[bild]

mvh//Daniel
Al.
Fint som rökspån eller ved..
 
Claes Sörmland
Det är en björk, inget träd för trädgården p g a de ytliga och aggressiva rötterna.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en björk.
Vilken typ isåfall..
Jag har aldrig sett en med dessa löv eller stamfärg i skogen.. Varit där i mer än 20 år som röjare...
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Vilken typ isåfall..
Jag har aldrig sett en med dessa löv eller stamfärg i skogen.. Varit där i mer än 20 år som röjare...
Jag vill nog se en närbild på bladen för att kunna bedöma det. Finns många arter och odlingsformer av släktet björk som cirkulerar i trädgårdshandeln.
 

Bästa svaret

"sprider sig" tolkar jag som rotskott, gör björk det?

Zoomade in så långt det gick...
 
  • Närbild på björkstam och lövverk som misstänks ha rotskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

tack för svar. jag tror inte det är en björk, stammen är grå. vi har flera andra björkar på tomten.
Löven ser ut så här:

Närbild av gröna löv med sågtandade kanter mot en bakgrund av grenar och lövverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Bild på stammen av ett träd med trolig identifiering som gråal omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror mer på al.
Åtminstone de som är nedanför stammen är al...gråal skulle jag vilja gissa.
 
Maskintok skrev:
[bild] Jag tror mer på al.
Åtminstone de som är nedanför stammen är al...gråal skulle jag vilja gissa.
Det tror jag med, tack för hjälpen. Har du något tips på hur man får bort den? Såga ner och köra Ecoplug?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Q quingos skrev:
Det tror jag med, tack för hjälpen. Har du något tips på hur man får bort den? Såga ner och köra Ecoplug?
Al är ett elände..
Men att kapa 3 gånger under rötmånaden går fint..
Och att hälla spolarvätska över den..
Skadar dock även gräset runtomkring..
Men roundup kanske..
 
  • Gilla
quingos
  • Laddar…
Claes Sörmland
Q quingos skrev:
Hej,

tack för svar. jag tror inte det är en björk, stammen är grå. vi har flera andra björkar på tomten.
Löven ser ut så här:

[bild]
Håller med om gråal nu när det framgått att stammen är grå och inte vit samt bladen visats i tråden.
 
  • Gilla
quingos
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Al är ett elände..
Men att kapa 3 gånger under rötmånaden går fint..
Och att hälla spolarvätska över den..
Skadar dock även gräset runtomkring..
Men roundup kanske..
Räcker det inte med några lager markduk under trädäcket? Sen får man väl klippa allt som kommer runt...
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Räcker det inte med några lager markduk under trädäcket? Sen får man väl klippa allt som kommer runt...
Al är ett trädslag som lever i fuktiga miljöer.
Oftast surdråg, eller vid bäckar.
Dess rötter är ytliga och stammen är en överlevare, rådjur, hjortdjur älskar dessa stammar..

Skott på stammen kallas vattskott, rotskotten är trädets sätt att föröka sig.
Påminner om asp i den bemärkelsen.

Men visst lyckas man kväva den så dör den.
Frågan är bara hur länge...
 
  • Gilla
quingos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.