Nu har jag suttit och läst och läst och sökt och sökt, men jag är inte människa till att hitta någon tråd angående detta..

Vi ska göra nytt kök och ska där ha luckor i körsbär, svart granit som bänskiva och rostfri kyl/frys. Istället för kakel ska vi ha glas ovanför diskbänken, bakom detta glas har vi fått en idé om att vi ska ha en svart/vit bild (foto från stranden där vi bor..).
Vi har diskuterat om vi ska ha klinker eller trä på golvet och nu kommit fram till att vi vill ha trä.
Nu till min fråga... Vad ska vi välja för trägolv? Vad passar till övriga attiraljer? Vi ska inte ha golvvärme.
Kunde tyvärr inte lägga in någon bild på köksförslaget vi har fått, fick meddelande om att bilden var för stor!
 
Spontant så skulle jag säga björkparkett, eller ett plankgolv av furu. Ett lackat furugolv blir lättskött i ett kök och med sin lite rödaktiga ådring tar det snyggt upp det rödaktiga i körsbärsköket.
 
Har läst överallt att furu är mjukt... är det inte dumt att ha i kök?

Men det är ju precis som du säger.. det ska ju passa ihop med det röda i körsbärsluckorna.
Suck..det är helt hopplöst att bestämma sig för något..
/Pia
 
Furu är rätt mjukt, men det hårdnar naturligt med tiden. Oavsett vilket träslag ni väljer så bör ni nog ha en matta på gångytan längs diskbänken för att skydda golvet.

Körsbär är lite svårt att kombinera. Ek t ex som ju är lite vanilj idag passar inte så bra. Mörka träslag går rätt bra men på ett golv känns det lite konstigt.
 
Som sagt...suck!
Är klinker det bästa då? Fast vi vill inte ha värmegolv så det känns ganska kallt...
Och egentligen gillar jag inte furugolv heller, av den enkla anledningen att vi bor i ett gammalt hus där den förre ägaren slipat allting trärent (furu) och alla nya lister han satt upp är också furu... fast å andra sidan hade ju ett furugolv defintivt passat ihop med resten av huset..;-)
Funderar också på Pergo - är det lika kallt som klinker eller kanske kallare?
Vi kommer att ha en pappelinamatta i köket oavsett vilket golv vi väljer.
Ska också tillägga att köket inte är större än ca 11-12 kvm, så det är inga stora ytor vi talar om!
 
Kan ni inte välja ett behandlat furugolv? Vitsåpat/vitlutat kanske? Då slipper ni den typiska gula färgen på furut och ni har stora möjligheter att hitta en golvfärg som passar med körsbärsinredningen.

/ama

*EDIT* Eller ännu häftigare, ett målat furugolv som man gjorde förr i tiden, med vackra mönster eller enfärgat. Jag såg ett sådant (gammalt golv) för runt en månad sedan, och det var snyggt! Det var en våning inredd i empirestil och golven var av breda furutiljor och målade med eleganta mönster.
 
Det hade ju säkert blivit superfräckt med målat mönster! Hmmm, vitlasera och sedan något schablonmålat mönster, kanske...i svart då eftersom vi ska ha svart granitbänk och svart/vit bild ovanför bänkskivan..
Oj, hur ska jag få maken med på detta?
Är det en målare jag ska anlita, eller kan man kanske göra detta själv, om man tar sig tid?

En annan fråga förresten - om man sätter in helt nytt kök.. kan man vänta med att lägga in golvet till sist om det handlar om trägolv?
Tack!

/Pia
 
Skall du lasera så lyser kvistarna igenom, jag har inte sett ett mönstermålat laserat golv så jag vet inte om det blir snyggt eller oroligt med både kvistar och mönster. Däremot tycker jag att täckmålade mönstermålade golv är väldigt snygga, även täckmålade utan mönster.

Svårighetsgraden tror jag inte är värre än att med bra planering, verktyg och underarbete så kan man göra det själv, det svåraste är nog att mäta ut placering av mönstret, men är man noggrann och låter det ta den tid det tar så fixar det sig.

Sedan kan ni väl alltid börja med enfärgat och känna efter vilken typ av mönster som skulle vara rätt för köket, det blir ofta bättre med all inredning om man bor in sig ett tag och känner efter lite.

/ama
 
Det har du så klart rätt i!
Funderar nu på att täckmåla i en grå nyans eftersom vi hade tänkt grå klinker (om det valet hade blivit av).


Kanon! Ska bara implementera det hos maken..
;-)
/Pia
 
Jag skulle nog välja nåt skeppsgolv som är både mer slag och vattentåligt... finns i olika behandlingar och nyanser såklart. Hör med en golvförsäljare vad som finns och ta med en katalog hem så ni kan kika i lugn och ro.

//Ulrika
 
Som innehavare av körsbärskök med svart granitskiva och vitvaror i aluminium kan jag bara säja att jag tycker att grått golv till är snyggt! Vi har grått klinkergolv (men vi har också golvvärme, vilket är ett "måste" till klinker...) Men jag tror det kan bli väldigt snyggt med gråmålat golv till!

//Helena
 
Kan du inte köpa ett "klinkersgolv" som är gjort i laminat. Det finns flertalet färger att välja på och liknar ett riktigt klinkersgolv.
Knyckte en bild från Byggmax hemsida:
131800.jpg
 
Klinker och laminat är ungefär lika kalla och hårda att gå på. Varför inte linoleum som känns varmare, mjukare och finns i olika färgnyanser?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.