M
Vi ska helrenovera vår hus och är i behov av både uppvärmning och ventilation. Idag är det enbart självdrag samt en gammal kamin och några lösa el-radiatorer för uppvärmning. Huset är i ett plan, långsmalt med hyffsat öppen planlösning. Även golven ska bytas. Idag är det spån på träbjälklag.

Våra behov är:
  • Golvvärme till badrummet.
  • Tappvarmvatten som ska räcka till badkar (200 liter minst).
  • Kyla innomhus till sommaren. En i hushållet har kraftig pollenallergi. Därav är det inte aktuellt att öppna fönster för att vädra på sommaren.
  • Eventuellt golvvärme i hela stugan.

En ekonomisk lösning kan vara en NIBE FLVP 370 eller 470 kombinerat med inluftventiler med pollenfilter.

Helst hade vi gärna haft en FTX med effektiv partikel- och pollenfilter för att jämna ut luften samt slippa kalldrag. Men FTX går väl inte speciellt bra med en FLVP?

Finns det andra lösningar som kan vara smarta och relativt ekonomiska?
 
Redigerat av moderator:
M
Ritning av en lägenhetsplan med vardagsrum, arbetsrum, badrum, två sovrum, kök, matplats och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att ha både FTX och FLVP samtidigt. Man kan emellertid säga att Nibe F470 är en kombination av FLVP och FTX, men den gör inte kyla. Finns en liknande dansk luftvärmepump Nilan som även kan göra kyla men kan inga detaljer eller vad den kostar. Vore ju fint med kyla i ventilationsrören till varje rum om det räcker kapacitetsmässigt men det kan kosta på i installationen. Kylkapaciteten blir begränsad p.g.a. problematiken med kondensvatten. Mest ekonomiskt blir det nog med en LLVP i entréhallen och öppna innerdörrar på sommaren när huset ska kylas. En FLVP som Nibe F370 eller IVT Vent 202 ordnar ventilation, värme och varmvatten. Normenliga ventilationen för bara 80 kvm blir på nedersta gränsen för dessa värmepumpar. En LLVP kan komplettera med viss värme vintertid.
 
Kyla kommer ni knappast behöva om ni isolerar huset väl. En FTX kan ge s.k sommarkyla på nätterna , läs lite om tex Östbergs Heru-aggregat.
 
M
Jonatan79 skrev:
Kyla kommer ni knappast behöva om ni isolerar huset väl. En FTX kan ge s.k sommarkyla på nätterna , läs lite om tex Östbergs Heru-aggregat.
Kyla är ett krav. Oavsett isolering blir det för varmt och fuktigt vissa delar av året. Även med FTX blir det tillslut för varmt. Solinstrålning kommer vi inte ifrån, även med solisolerade fönster.

Jag läste lite mer om Nibe 470. Där ligger minimum luftflöde på 28l/s, strax över normenlig ventilation för 80kvm. Men är det egentligen ett problem att ventilera lite extra? Däremot verkar det inte finnas pollenfilter för Niben?

En tanke vi hade med en LLVP för kyla är att placera den mellan Vardagsrum och matplats och sikta bort mot hallen.

Nilan värmepump Compact-serien verkar intressant med möjligheten att kyla. Hittar inte så mycket priser på den dock. http://www.nilan.dk/Default.aspx?ID=2525
 
Redigerat av moderator:
Nilans aggregat är grymma. Vill man ha golvvärme får du välja Compact P (Air 9, EK, eller GEO)
Geo 3 kostar ca 93' om du köper från Danmark. Men då får du lägga ner jordvärmeslang.
Air 9 kostar ca 120'

Vill du ha riktigt mycket kyla är det bättre med en luft-luft värmepump. Fungerar också bra tillsammans med FTX (se Användaren KnockOnWood som exempel)
 
Redigerat:
M
90-120tsek är i överkant vad vi vill lägga ut. En Nibe F370 ligger på 35-40 + tillbehör och installation. F470 på ca 50.
 
Behövs kyla i alla rum eller hur tänker du där? Kommer bli lite dyrare med den funktionen om du ska sprida överallt.
 
M
Jonatan79 skrev:
Behövs kyla i alla rum eller hur tänker du där? Kommer bli lite dyrare med den funktionen om du ska sprida överallt.
Vi lär spendera mest tid i vardagsrums- och köks-området. Så där är det viktigast. Men ja, det är något vi önskar att kunna få kyla i sovrummen också.
 
Då är kanske en luftvärmepump(luft/luft) samt litet FTX-aggregat smart kombo.
 
Johannes Carlsson skrev:
...
Vill du ha riktigt mycket kyla är det bättre med en luft-luft värmepump...
Snål som jag är köpte vi inte en FTX med "sommar-bypass".
Men det är nog högst två gånger på sju år som vi önskat ha kylning, och kopplat in detta på värmepumpen.
Trots att vi bor i ett av de sydligaste landskapen, och har mycket fönster åt söder.

Hustrun, som vill ha svalt i sovrummet, ställer fönstret i vädringsläge på kvällen (vi har Polska Dreh-Kipp) så hon får in den svala kvällsluften.
Själv vill jag ha det varmt = skilda sovrum :p
 
M
Ja, problemet är just att vi inte kan ha öppet att vädra pga rätt kraftig pollenallergi.
 
Ja, men det är väl inte pollen jämt?

På våren förstår jag problemet, men mitt i högsommaren har väl de mesta pollenattackerna gått över?
 
Luft-luft + FTX (eller t.ex Nilans compact s ca 65') samt behålla elradiatorerna för spets när det är riktigt kallt?
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Ja, men det är väl inte pollen jämt?

På våren förstår jag problemet, men mitt i högsommaren har väl de mesta pollenattackerna gått över?
Inte om man är allergisk mot gräspollen, gråbo och mögelsporer för då är det åtminstone problem juni - augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.