Hej! Bygger ett två planshus, vilket system för "Smartahus" är lämpligast, man vill ju ha ett modernt system som är utbyggbart samt har de funktioner man normalt behöver.
 
Tja

personligen gillar jag visonic powermax+ för dels får du marknadens enda trådlösa larm som är godkänt + att det går att ansluta saker från andra märken tex nexa mm det går även styra dels från dator,internät och mobilen mycket smidigt om man glömt stänga av kaffebryggan eller om man vill slå på ac-n på väg hemm från jobbet=). det går även att köra kameror till + brand,vatten,glas,rörelse mmmmmmmmmm ja du fattar. just det jag om du vill så kan du även ha det antingen helt i röst läge eller delvis eller inget (centralenheten säger vad som händer med med en kvinnlig röst).

mvh/chali
 
Det finns en Internationell standard inom området som redan har, och kommer att få en allt större betydelse för utvecklingen av teknik för bostäder.
Standarden heter ISO/IEC 14543 och är i grunden KNX.
Den täcker även in flera olika typer av överföringssätt, däribland radio.

Om du bygger nytt kanske du bör titta på andra alternativ än radio, detta har diskuterats flitigt i detta forum.

Vad är det då för funktioner man behöver?
Jag har installerat ett flertal system med olika teknikplattformar och oavsett system så är de mest uppskattade funktionerna de allra enklaste:

- Huset släcks när man larmar på huset, eller med en knapp om man inte har larm.
- Allt utom sovrum släcks med en knapp vid sängen
- Belysningen i valda delar av huset tänds till förinställda nivåer med en knapptryckning.

Detta är de funktioner som man dagligen upplever som praktiska.
Sedan installeras vanligtvis mycket mer funktioner som inte är lika påtagliga men mycket viktiga. Vattenavstängning, tidssyrning, markisstyrning, värmereglering mm.

Bortsett från bättre funktioner brukar det starkaste argumentet för val av "smarta system" i bostäder vara design. Folk vill gärna undvika rader av dimmrar vid dörrposten som brummar och ser illa ut.

Det är när man börjar tänka sammankoppling och design som man inser behovet av standard.
Kan en leverantör fixa allt?, Kommer systemet jag väljer att vidareutvecklas?, kan jag hitta reservdelar/nya prylar om 5 år?
Hittar jag snygga knappar hos ett annat företag, funkar de då ihop?

Under de tio år jag har bevakat området "smarta hus" är KNX (tidigare EIB) det enda systemet som har utvecklats i en vidare bemärkelse utan behov av teknikskifte.

Så detta långa utlägg var mitt svar på vad som är lämpligast med de kriterier du angav.

Sen har ju allt sin prislapp, begär in förslag och priser på olika lösningar från din elektriker så kan du lättare avgöra vad som är lämpligast för dig.
 
Flyttar över till teknik.
 
Min bror installerade IHC i sitt hus när han byggde nytt och han är mycket nöjd.
 
Det finns två som jag tycker man skall välja mellan. Det är KNX som Anton_J pratar om ovan eller IHC som broden till Mr_Smurf hade installerat.

Det finns massor av andra system men dessa två är tillräckligt stora så att de kommer att finnas kvar under många år framåt. Båda systemen är väldigt flexibla och har massor med olika saker som man kan koppla in från olika tillverkare. Det står mycket om båda dessa systemen i andra trådar i detta forum så det är bara att läsa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.