Min mamma är förtvivlad, för den rhododedron som hon hade satt för ett par år sedan håller på att dö. Något djur har bosatt sig under den. Hon har försökt att fylla igen hålet flera gånger, men på morgonen är det tillbaka.

Hålet är ganska stort. Hon har annars haft sorkar i trädgården och en mård. Hon tror inte att någon av de här är skyldiga den här gången på grund av hålets storlek. Sedan hon skaffade en robotgräsklippare har sorkarna försvunnit. Det här är ett djur som inte är rädd för roboten.

Är det någon här som känner på sig vad det kan vara för djur och hur man blir av med det?

Stort hål grävt under en rhododendronbuske i en trädgård med stenplattor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fadai
Hej! Vet inte djuret, men gillra en sorkfälla o se om den fastnar. Lycka till!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Sätt upp en kamera och få en bild. En pensionerad smartphone med lämplig app funkar bra.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Gammelnörden
Vi har en vän som bor i Skåne som hade besök av vildkanin i trädgården som grävde en håla som bo för sig och kommande bebisar. Han kollade att hålet var tomt o täppte till det med grenar från en vresros. Ju taggigare desto bättre. Kaninen drog till skogs och kom inte tillbaka. :)
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Kanin kanske?

Edit: Tvåa på den bollen
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Hon tror inte att det är kaniner, för deras hål brukar vara mindre?

Det där med att kolla att hålet är tomt och fylla det med otrevliga saker var en bra idé, det får testas!
 
Tackar för alla tips! Det där med kamera tror jag inte att hon kan fixa själv. Jag har inte möjlighet att köra dit själv på ett tag, hon bor 20 mil bort.
 
Gissar på vildkanin. Vi hade en sån för ett par år sen, likadana hål på flera ställen. Lyckades fånga den med morötter i grävlingfälla till slut. Släppte den några km borta, nu är den SEP (Somebody Else's Problem) :cool:
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Gissar på vildkanin. Vi hade en sån för ett par år sen, likadana hål på flera ställen. Lyckades fånga den med morötter i grävlingfälla till slut. Släppte den några km borta, nu är den SEP (Somebody Else's Problem) :cool:
I Sverige benämner vi ju det NAP-fält ... ;)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Tänk på att kaniner har flera ingångar till boet, så du måste täppa till alla.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
MultiMan
Hyr en tax:

 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Tryck i en burk fogskum så är det slutdiskuterat med varelsen sen.
 
När Rhododendron blommat färdigt för året, klipp ned den och plantera om den, risk att rötterna fryser sönder till vintern annars. Det blir svårt att fylla igen håligheterna i rotsystemet utan att gräva upp den.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Jag tror också på kanin. Det ser ungefär likadant ut som det hål vi hade under en syrenbuske för många år sedan. Jag gissar att det är en hona som grävt hålet för att föda sina ungar där nere. Så verkade det ivarjefall vara i vårt fall.
Jag *tror* att honan gräver ett eget gryt när det är dags för ungarna och sedan så lämnar de detta när ungarna är tillräckligt stora. Isåfall så finns det antagligen inte fler ingångar. Det är nog tyvärr inte så mycket att göra.

Angående vår syrenbuske så kan jag tyvärr meddela att den aldrig återhämtade sig. :(
Antagligen var det för många rötter som blev avgnagda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.